Chevrolet Volt

Written by on 14 april 2015 in range extender - No comments



De Chevrolet Volt is een elektrisch aangedreven auto met range extender en kwam in 2011 op de Nederlandse markt. Primair rijdt de Volt op een accu, totdat deze leeg raakt. Door de range extender (een kleine benzinemotor) kan de rit voortgezet worden. Je kunt de Chevrolet Volt later opladen aan een laadbron. De Volt is een zustermodel van de Opel Ampera. In 2014 is de Chevrolet Volt van de Nederlandse markt gehaald.



Chevrolet Volt

De Chevrolet Volt is een elektrisch aangedreven auto met een range extender. Dat wil zeggen dat de Volt net als een hybride auto, zowel een elektromotor als een benzinemotor heeft. Echter, er is een groot verschil met een hybride auto. Bij de hybride ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor, terwijl bij de range extender de benzinemotor als generator fungeert voor de elektromotor.

Chevrolet VoltDe Chevrolet Volt komt in 2011 op de markt, gelijktijdig met zustermodel: Opel Ampera. Beide merken vallen onder General Motors. Chevrolet is gericht op de Amerikaanse markt, terwijl Opel een Europese focus heeft. Technisch zijn de auto’s identiek. In 2013 wordt bekend gemaakt dat Chevrolet zich zal terugtrekken van de Europese markt, zodat GM-zustermerk Opel haar positie op de markt kan versterken. Vanaf 2014 stopt Chevrolet in Europa en is Volt niet meer leverbaar.

Design

Het design van de Chevrolet Volt is opvallend. Het is een vijfdeurs hatchback met een relatief hoog gesloten carrosserie. En pianolak zwarte rand onder de vensters, vangt dit optisch op. De auto heeft een ontwerp, dat direct in het oog springt. Hij is anders dan anderen. De Volt oogt door de dik aangezette neus en achterzijde sportief en dynamisch. Vooral in de auto merk je dat je met een speciale auto te maken hebt. Het interieur heeft iets weg van een ruimteschip, is een veelgehoorde eerste reactie. Opvallend is het scherm in de middenconsole waarop af te lezen valt hoe de techniek de aandrijving verzorgd.

Uitrusting

De Chevrolet Volt is beschikbaar in 3 uitvoeringen. De eerste twee uitvoeringen zijn vanaf de introductie op de Nederlandse markt in 2011 beschikbaar. De LTZ+ komt in 2013 beschikbaar.

  • LT
  • LTZ
  • LTZ+

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 160 kilometer per uur (begrensd)
  • Acceleratie (0-100 km/u): 9 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 151 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 27 gram per kilometer

De auto beschikt naast de elektromotor óók over een verbrandingsmotor. De elektromotor drijft de wielen aan en de benzinemotor dient primair om de elektromotor van stroom te voorzien. De eerste 60 tot 80 kilometer kunnen makkelijk op de stroom uit de accu’s worden afgelegd. Daarna springt de 1.4 liter benzinemotor bij. Hij voorziet de elektromotor van stroom. Je kunt dan ritten maken tot we 500 kilometer. Alle energie die op dat moment niet nodig is, wordt opgeslagen in de accu. Daarbij ontvangt de accu ook stroom van het recuperatieve remsysteem. Als de stroom écht op raakt, dan kun je de Chevrolet Volt opladen met een kabel aan een laadbron. Dat kan een willekeurig stopcontact zijn.

Over de gemiddelde CO2-emissie en over het brandstofverbruik zijn veel discussies gevoerd. Het is namelijk lastig te meten. Het doel van de Chevrolet Volt is om zoveel mogelijke elektrische kilometers te maken. Pas wanneer de accu leeg raakt, springt de benzinemotor bij en dan begint ook de uitstoot van CO2. Wanneer je bijvoorbeeld zes korte ritten a 50 kilometer maakt en de auto tussentijds oplaadt, zullen de emissie en brandstofverbruik laag blijven … mogelijk tot zelfs 0 gram uitstoot en geen druppel benzine per gereden kilometer. Maak je één lange rit van 300 kilometer, waarbij je niet alleen de accu maar ook de volledige inhoud van de benzinetank oprijdt, liggen deze cijfers véél hoger. Je hebt echter dezelfde afstand afgelegd.

Concurrentie

Chevrolet Volt 1Het aanbod auto’s met een range extender in Nederland is beperkt. Naast de Chevrolet Volt en Opel Ampera, is er de BMW i3, welke optioneel met range extender beschikbaar is. De Fisker Karma is een auto uit een héél andere categorie. De concurrentie voor de Chevrolet Volt moet worden gezocht in vergelijkbare modellen met een andere aandrijvingstechniek: volledig elektrisch, hybride of plug-in hybride.

Prijzen en bijtelling

De Chevrolet Volt was nieuw leverbaar vanaf € 38.495,- (LT uitvoering). Je vindt op diverse verkoopsites voor gebruikte auto’s een Chevrolet Volt vanaf circa € 15.000,-. Vanwege de lage CO2 uitstoot van 29 gram per kilometer lag de bijtelling zeer laag. Bij de introductie was de Volt zelfs vrijgesteld van BPM en bijtelling.

Ben je geïnteresseerd in de Chevrolet Volt, dan kun je deze op verschillende websites voor gebruikte auto’s vinden. Goed zoeken en vergelijken kan je veel voordeel opleveren. Let ook op onderhoudsgegevens van de verschillende auto’s die je zult vinden. Dat kan verrassingen achteraf voorkomen. Wil je een nieuwe, technisch gelijkwaardige auto? Kijk dan op www.opel.nl en zoek de Opel Ampera.

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment