Honda Civic Hybrid

Written by on 15 april 2015 in hybride - No comments



De Honda Civic Hybrid is in 2001 op de markt gekomen en vanaf 2003 in Europa verkrijgbaar. De Honda Civic Hybrid is daarmee één van de eerste hybride auto’s op de markt, die de weg naar de consument heeft gevonden. De Civic Hybrid is een vijfdeurs sedan en de eerste ‘normale’ sedan met hybride aandrijving. In 2011 wordt aangekondigd dat de derde generatie Honda Civic Hybrid niet meer naar Europa komt.



Honda Civic Hybrid

In 2001 brengt de Japanse autofabrikant Honda de Honda Civic Hybrid op de markt. In de opvolgende jaren starten de verkopen wereldwijd, in 2003 is hij in Europa verkrijgbaar. In deze periode staat het hybride autorijden nog in de kinderschoenen. De techniek is nog niet vervolmaakt, de kosten zijn hoog. Het zijn vooral de (grote) accu’s die nog voor hoofdbrekens zorgen. Er zijn veel merken die experimenteren met (semi-)elektrisch rijden, maar weinigen weten een commercieel interessant product op de markt te zetten, dat ook de weg naar de consument weet te vinden. Het lukt Toyota met de Prius en Honda met de Insight. Ze willen het ook proberen met vijfdeurs sedan: de Civic.

Honda Civic HybridDe eerste generaties hybride auto’s moeten het vooral hebben van de noviteit, want qua design breken ze geen potten! De Civic is geen nieuw model. De Civic wordt al vanaf 1972 gevoerd en de eerste hybride uitvoering is dan ook al de zevende generatie van de Civic. In 2006 volgt de tweede generatie Honda Civic Hybrid oftewel de achtste generatie Civic. In 2011 is bekend gemaakt, dat Honda het in Europa over een meer sportieve boeg gaat gooien met haar assortiment. De hybride Civic past daar niet meer tussen. De derde generatie Honda Civic Hybrid is in Europa dan ook niet meer te koop.

Design

Het design van de Honda Civic Hybrid is bewust gekozen. Honda had al de hybride Insight, welke net als de Toyota Prius het ontwerp heeft van een zogeheten liftback met een verhoogde achterzijde. De Honda Civic is een ‘mainstream’ gezinsauto: een vijfdeurs sedan. Hiermee wilde men de consument binnenhalen, die hybride wil rijden maar dan wel in een normaal uitziende auto. In die opzet is men deels geslaagd! De tweede (en derde generatie) van de Honda Civic Hybrid zijn qua design steeds meer gemoderniseerd en geactualiseerd.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 195 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 10,1 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 110 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 109 gram per kilometer

De Honda Civic Hybrid van de tweede generatie heeft een 1.3 liter benzinemotor (93 pk) en een elektromotor (20 pk). Het systeem heeft een gecombineerde vermogen van 110 pk. Schakelen wordt door de CVT automaat geregeld. Het is in praktijk mogelijk om gemiddeld 19 kilometer per liter brandstof te rijden.

Concurrentie

Honda Civic Hybrid 1De Honda Civic Hybrid kende in de beginperiode voornamelijk concurrentie van de Toyota Prius en de Honda Insight. Aan het einde van de periode dat de Civic Hybrid in Europa te koop was, zijn er meer hybride modellen van andere merken op de markt verschenen. Opvallend is dat het vooral Aziatische merken zijn, die hybride auto’s voor de modale consument op de markt hebben gebracht. De Europese automerken met hybride auto’s zijn vooral te vinden in het premium segment, zoals Mercedes-Benz die een breed aanbod heeft.

Prijzen en bijtelling

De Honda Civic Hybrid is niet meer nieuw te koop bij de dealer. Op de markt van gebruikte auto’s kom je voldoende modellen tegen, met een prijs vanaf circa € 5.000,-. Omdat het aanbod relatief groot is, kan goed zoeken veel voordeel opleveren. Denk aan een uitgebreide uitrusting, zoals lederen bekleding of audio/navigatie. Vergelijk de technische specificaties, inclusief het reeds uitgevoerde onderhoud. Dat kan verrassingen achteraf voorkomen.

Wil jij meer weten over het actuele aanbod van hybride modellen van Honda? Kijk dan op www.honda.nl/cars

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment