Honda CR-Z

Written by on 15 april 2015 in hybride - No comments



De Honda CR-Z is een hybride aangedreven auto van het Japanse automerk. De CR-Z, wat staat voor Compact Renaissance Zero, is een sportief ogende auto, met een knipoog naar de, in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw, zeer succesvolle kleine sportauto: de Honda CRX. Uniek aan de Honda CR-Z is dat het ’s werelds eerste hybride auto is met een handgeschakelde transmissie.



Honda CR-Z

De Honda CR-Z is een sportieve auto die alleen met een hybride aandrijving is geleverd. De auto werd in 2007 op de autoshow van Tokyo aan het publiek getoond en vanaf 2010 was hij te koop. Velen zagen bij de introductie van de Honda CR-Z in 2010, in deze auto de opvolger van de legendarische Honda CR-X. Dat was een kleine, sportief ogende Honda met een relatief hoog vermogen, waardoor het als een heel betaalbare sportwagen gezien kon worden. De looks van de nieuwe CR-Z beloofden veel, maar met de 124 pk viel het met de rijprestaties tegen. Het was niet het ‘scheurijzer’ wat men had verwacht en dat vertaalde zich naar sterk tegenvallende verkoopcijfers. In 2013 heeft Honda de CR-Z een kleine facelift en upgrade gegeven, maar dat hielp ook niet in de verkoop. In Nederland zijn er vanaf de introductie nog geen 400 verkocht, wat heeft geleid tot de beslissing om de verkoop van de Honda CR-Z in Nederland per begin 2014 te staken. Dit zegt niets over de kwaliteit van de Honda CR-Z, want het is een zeer betaalbare auto met hybride aandrijving.

Honda CR-ZZoals bij meerdere (voormalige) Honda modellen, leent ook de CR-Z zich uitermate goed voor het ‘tunen’ van de auto. Meerdere gerenommeerde tuning huizen hebben zich uitgeleefd op de CR-Z. Met aangepaste bumpers, sideskirts en spoilers zijn fantastische creaties ontworpen.

Er zijn anno 2015 concrete plannen van het Japanse automerk om de CR-Z een nieuwe kans te geven. Men heeft geleerd van de eerdere mismatch op de behoefte van de doelgroep van de auto. De nieuwe Honda CR-Z zal dan zeker veel meer vermogen onder de motorkap hebben. Het is niet bekend in hoeverre een hybride aandrijving een rol zal hebben bij de nieuwe CR-Z.

Design

De Honda CR-Z is een compacte 3-deurs coupé met ruimte voor vier personen. Alhoewel de zitplaatsen op de tweede zitrij zwaar te wensen overlaten aan ruimte en comfort en zich hooguit lenen voor kleingebouwde mensen, die een korte rit mee willen rijden. De CR-Z is ook helemaal niet gebouwd voor het gezin. Het is een sportieve auto waarin je gezien mag en wil worden. Een CR-Z koop je mede vanwege de funfactor: je kunt er lekker mee ‘scheuren’, zelfs met het beperkte vermogen rijdt de auto pittig, en het kost je géén fortuin om in een CR-Z te rijden. Het design van de Honda CR-Z speelt daarop in. Met een knipoog naar die illustere voorganger: de Honda CRX.

Uitrusting

De Honda CR-Z is verkrijgbaar in drie uitvoeringen:

  • S
  • Sport
  • GT

De verschillen in de uitrusting ten opzichte van het standaardmodel liggen met name op het benadrukken van het sportieve karakter van de auto, bijvoorbeeld met sportstoelen en andere accessoires. Anderzijds kan de auto worden uitgerust met technologie die bijdraagt aan rijcomfort en veiligheid. Denk aan een airco, cruise control, sensoren voor regen en licht, parkeerassistentie etc. Deze systemen nemen wel extra gewicht met zich mee, wat resulteert in minder snelle acceleratie, hoger verbruik en meer uitstoot van CO2. Met opties en accessoires tegen meerprijs, kan de auto verder worden uitgerust.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 200 / 200 * kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 9,9 / 9,0 * seconden
  • Gecombineerd vermogen: 124 / 137 * pk
  • Gecombineerd brandstofverbruik: 5,0 / 5,2 * liter per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 117 / 122 * gram per kilometer

* voor / na de update in 2013

De Honda CR-Z is alleen leverbaar geweest met een 1.5 liter benzinemotor gecombineerd met een elektromotor. Het gezamenlijke vermogen ligt op 124 pk. In 2013 heeft men een update doorgevoerd, waardoor de auto meer vermogen kreeg naar 127 pk. Dit ging wel enigszins ten koste van verbruik- en uitstootcijfers.

De elektromotor is puur ter ondersteuning van de benzinemotor en springt bij op die momenten waar meer vermogen wordt gevraagd, zoals bij klimmen, accelereren en inhaalmanoeuvres. Tevens zorgt de elektromotor ervoor dat er met laag toerental gereden kan worden, wat bijdraagt aan het verlagen van het brandstofverbruik. Opladen van de accu’s gebeurt via het regeneratieve remsysteem. De elektromotor dient bij verminderen van vaart als dynamo. De vrijgekomen remenergie wordt omgezet in stroom en wordt teruggegeven aan de accu, waar het wordt opgeslagen.

Concurrentie

Er zijn niet veel (semi-)elektrische auto’s op de markt gekomen die dezelfde doelgroep aan hebben willen spreken, als dat Honda met de CR-Z voor ogen had. Je kunt de CR-Z niet vergelijken met elektrisch aangedreven sportauto’s als een Porsche, Ferrari of McLaren. Ook modellen als de Tesla Roadster of Detroit Electric SP01 bevinden zich in een ander prijssegment. De Honda CR-Z is daarom juist zo uniek: betaalbaar, lekker pittig en misschien net iets te vroeg op de markt qua techniek. Ook de marketing en afstemming op de verwachtingen van potentiële kopers hebben te wensen overgelaten. De Honda CR-Z verdient gewoonweg een tweede kans.

Prijzen en bijtelling

Honda CR-Z 1De Honda CR-Z vóór de update had een vanafprijs a € 21.400,-. Ná de update in 2013 lag deze vanafprijs iets hoger op € 24.990,-. Een nieuwe Honda CR-Z is vanaf 2014 niet meer te krijgen in Nederland. Wel vind je meerdere gebruikte CR-Z modellen op de markt, in prijs variërend tussen de € 10.000,- en € 15.000,-, afhankelijk van factoren als leeftijd, kilometrage, opties en accessoires.

Wil jij meer weten over de Honda CR-Z, dan is er legio informatie te vinden op internet. Wil je meer weten over actuele elektrisch aangedreven auto’s van Honda? Kijk dan op www.honda.nl/cars

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment