Honda Insight

Written by on 15 april 2015 in hybride - No comments



De Honda Insight is een hybride auto die twee generaties beschikbaar is geweest. De eerste generatie is in Nederland niet verkocht. Wel in Noord-Amerika, waar de Honda Insight zelfs 7 maanden eerder op de markt kwam dan de Toyota Prius. In Nederland kennen wij de Honda Insight van de tweede generatie, welke vanaf 2009 op de markt is gekomen.



Honda Insight

honda insight 1Het hybride rijden heeft pas vanaf circa 2010 een enorme vlucht genomen. Technologie maakt het mogelijk om steeds vernuftigere systemen te bedenken, tegen beheersbare kosten. Hierdoor komen steeds meer merken met hybride of plug in hybride auto’s op de markt. Pionier in het hybride rijden is het Japanse automerk Honda. Al in 1999 kwam de Honda Insight beschikbaar. Dit was een tweepersoons hatchback.

Het design was enigszins gewaagd, bijvoorbeeld met afgedekt wielkasten achter, voor een betere stroomlijn en daarmee verlaagde luchtweerstand. Dit komt ten goede van de verbruikscijfers. De Honda Insight was de eerste hybride auto die commercieel op de markt is gezet. Het betreft de Noord-Amerikaanse markt. De Honda Insight was zelfs eerder dan de Toyota Prius. In 2006 is de Honda Insight van de eerste generatie uit de verkoop gehaald.

In 2009 is de tweede generatie Honda Insight verschenen. Deze 5 deurs hatchback met 5 zitplaatsen, is ook in Nederland gekomen. Met de nieuwe Honda Insight wilden de Japanners een sterk marktaandeel veroveren. Door de Insight scherp geprijsd aan te bieden, in veel toonaangevende landen wereldwijd is het de goedkoopste hybride aangedreven personenauto geweest. Men wist in 2009 maanden lang de verkooplijsten aan te voeren. In 2012 heeft de auto een upgrade gehad. In 2014 is de Honda Insight uit het assortiment gehaald.

Design

Over het design van de Honda Insight zijn bewuste keuzes gemaakt. Ten eerste is gekozen voor een vijfdeurs en vijfpersoons hatchback om de auto goed te kunnen ‘marketen’, met name op de Europese markt. Ten tweede heeft dit design voor ogen zo min mogelijk luchtweerstand te creëren, wat de prestaties van de auto ten goede komt. Er is kritiek geuit op het ontwerp van de Honda Insight. Het zou wel heel erg lijken op het ontwerp van de eerste generatie Toyota Prius.

Uitrusting

De Honda Insight is in 2009 beschikbaar in verschillende uitrustingsniveaus: Base, Comfort en Elegance. Later is daar ook de Business uitvoering bijgekomen. Na de upgrade in 2012 heeft men de uitrustingsniveaus aangepast naar: S, Trend, Exclusive, Business en Executive. De verschillen zijn met name in de opties en accessoires die zijn toegevoegd. Over het algemeen kan worden aangegeven, dat de Honda Insight standaard functioneel is uitgerust. De boogde lage verkoopprijs heeft ook invloed op de afwerking en gebruikte materialen.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 182 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 12,4 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 98 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 101 gram per kilometer
  • Gemiddeld verbruik: 4,3 liter per kilometer

honda insightDe Honda Insight heeft een 1.3 liter i-VTEC benzinemotor (88 pk) en een elektromotor (14 pk), welke enkel en alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor dient. Het gecombineerde vermogen ligt op 98 pk. Een sequentiële CVT automaat verzorgt de transmissie. Het Start&Stop systeem draagt bij aan minder verbruik en minder uitstoot CO2. Opladen van de accu’s geschiedt tijdens het rijden en via het recuperatieve remsysteem.

Concurrentie

De Honda Insight met hybride aandrijving kende bij de introductie relatief weinig concurrenten. In 2009 was het zelfs één van de weinige auto’s die de zakelijke rijder kon rijden tegen 14% bijtelling. Daar zijn in de jaren erna veel concurrenten bijgekomen. Denk aan de Toyota Prius, de Honda Civic, de Kia Optima en diverse modellen van Peugeot, Citroen en de premium automerken.

Prijzen en bijtelling

Bij de introductie van de Honda Insight in de tweede generatie (2009) was de vanafprijs € 19.990,- en daarmee de goedkoopste hybride auto op de markt. Vanwege de lage uitstoot en de dan geldende fiscale wet- en regelgeving, was de auto ook in trek bij zakelijke rijders vanwege de lage bijtelling. Na de upgrade in 2012 lag de vanafprijs op € 21.190,-. Vanaf 2014 is de Honda Insight niet meer nieuwe te koop.

Wil jij meer weten over de actuele hybride modellen van Honda? Kijk dan op www.honda.nl/cars

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment