Land Rover Range Rover hybrid

Written by on 15 april 2015 in hybride - No comments



De Land Rover Range Rover Hybrid is de uitvoering van de iconische Range Rover met een hybride aandrijving. De eerste generatie Range Rover zag in 1970 het levenslicht en is tot 1996 gebouwd. Pas in 2011 kwam de nieuwe generatie die vanaf 2013 ook als Land Rover Range Rover Hybrid verkrijgbaar is!



Land Rover Range Rover Hybrid

De Range Rover is een model van het van oorsprong Britse automerk Land Rover. De Range Rover is één van de eerste SUV’s die op de markt is gekomen. De auto kwam in 1970 op de markt en had in die tijd al tot doel om op een zo luxueuze en comfortabele wijze als mogelijk, toch zijn mannetje te staan in het ruige terrein. Zeker in Groot-Brittannië waren ze verzot op de auto. In 1996 werd de productie van deze Range Rover Classic gestaakt.

Pas in 2001 komt er een nieuwe Land Rover Range Rover op de markt. Het automerk Land Rover is in handen van de BMW-groep. Men ontwikkelt een nieuwe auto die qua techniek en kwaliteit voldoet aan de eisen die men van een BMW-auto verwacht. Hierdoor is het een langdurig en kostbaar project geworden. Maar het resultaat mag er zijn! In 2004 krijgt het model enkele aanpassingen aan de binnen- en buitenzijde. Een herkenbare wijziging is de koplampunit, die vanaf dan uit één deel bestaat in plaats van twee. In 2007 wordt er met name motorisch een wijziging doorgevoerd. Men neemt afscheid van de BMW motoren en introduceert de Turbodiesel V8 (TDV8).

Land Rover Ranger Rover hybridIn 2012 wordt Land Rover (en Jaguar) verkocht aan het Brits Indiase bedrijf Tata. Er wordt een nieuwe Land Rover Range Rover geïntroduceerd. De auto is flink onderhanden genomen. Men heeft maar liefst 450 kilogram aan gewicht kunnen verminderen door het toepassen van lichtere materialen, zoals aluminium. Ook door het motoren aanbod te wijzigen, heeft men gewichtsreductie kunnen bewerkstelligen.

Uiterlijk zijn de auto’s meer gestileerd, zo ook de Range Rover. De grootste noviteit is de introductie van de Land Rover Range Rover Hybrid in 2013, welke overigens ook in de Land Rover Range Rover Sport uitvoering beschikbaar is.

Design

Het design van de Land Rover Range Rover Hybrid steunt op drie klassieke designlijnen: de onderste accentlijn, een doorlopende taillelijn en een zwevend dak. Het geheel is harmonisch op elkaar afgestemd. Grote zwarte, vlakke ramen en eveneens zwarte raamstijlen, benadrukken de zwevende daklijn. Rondingen van de hoeken geven de auto die subtiele vorm. De kenmerkende luchtuitlaten op de flank, zijn eigentijds. De auto staat standaard op 21” lichtmetalen wielen. Je ziet aan alles dat je met een moderne, gracieuze auto van doen hebt, waarbij kwaliteit hoog in het vaandel staat.

Uitrusting

De Land Rover Range Rover Hybrid is verkrijgbaar in verschillende uitrustingsniveaus. De hybride Land Rover Range Rover is zowel met standaard als lange wielbasis verkrijgbaar.

  • Vogue SE
  • Autobiography
  • SVAutobiography

Je mag ervan uitgaan dat je met het instapmodel reeds verbaasd zult staan over de complete uitrusting van de auto. De Land Rover Range Rover Hybrid is standaard uitgerust met veel elektronica welke bijdraagt aan het rijcomfort en veiligheid van de auto. De luxere uitvoeringen bieden met name extra opties en accessoires die bijdragen aan meer luxe, comfort en gemak. Denk aan een glazen panoramadak, andere (lederen) bekleding, een nog meer uitgebreide audiovoorziening en nog meer zaken in de overtreffende trap. Een uitgebreid overzicht van de uitrusting, opties en accessoires vind je op www.landrover.nl

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 218 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 6,9 / 7,0 * seconden
  • Gecombineerd vermogen: 340 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 169 gram per kilometer

* standaard wielbasis / lange wielbasis

De Land Rover Range Rover Hybrid beschikt over een 3.0 liter SDV6 turbodiesel motor. De verbrandingsmotor wordt ondersteund door een elektromotor, die vooral helpt bij het accelereren en situaties waarbij extra vermogen nodig is. De transmissie wordt verzorgd door een 8-traps automaat. De elektromotor draagt bij aan een aanzienlijke verlaging van de CO2 uitstoot en van het brandstofverbruik. Ook het intelligente Start&Stop systeem helpt hierbij.

Land Rover Ranger Rover hybrid 1De auto is voorzien van DriveSelect, waarmee je het rijgedrag en instellingen met betrekking tot rijcomfort kunt wijzigen (onder andere Sport instelling). Tevens kun je de auto instellen op een hoge of lage gearing. Dit is handig wanneer de capaciteiten van de auto buiten de geasfalteerde paden gaat beproeven. Dat moet je niet vergeten, de auto is naast alle luxe en comfort nog altijd een auto die ingezet kan worden als terreinwagen!

De elektromotor fungeert tevens als dynamo bij het verminderen van vaart. De remenergie wordt omgezet in stroom en opgeslagen in de accu. Op deze wijze laadt dit recuperatieve remsysteem de accu tijdens het rijden op. Het is zelfs mogelijk om met een beperkt maximale snelheid van 46 kilometer per uur enkele kilometers volledig elektrisch af te leggen.

Concurrentie

Er zijn op de markt meerdere automerken die een premium SUV met (plug-in) hybride aandrijving op de markt hebben gebracht. Misschien kun je stellen, dat de Land Rover Range Rover Hybrid daar zelfs nog een extra niveau in kwaliteit, luxe en comfort aan toe heeft gevoegd. Denk aan de Volvo XC90, Porsche Cayenne, Mercedes-Benz GLE-klasse of de BMW X5. Je kunt ook aan de hybride Cadillac Escalade denken.

Prijzen en bijtelling

Je rijdt al in een nieuwe Land Rover Range Rover Hybrid vanaf € 147.250,- (standaard wielbasis, Vogue SE). Een lange wielbasis variant kost circa € 5.000,- meer. De meest luxe uitvoering begint bij € 198.850,-. Ondanks de hybride aandrijving komt de Land Rover Range Rover Hybrid met een CO2-emissie van 164 gram per kilometer niet in aanmerking voor korting op de bijtelling in het Nederlandse belastingstelsel.

Wil jij meer weten over de Land Rover Range Rover Hybrid? Kijk dan op www.landrover.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment