Land Rover Range Rover Sport Hybrid

Written by on 19 april 2015 in hybride - No comments



De Land Rover Range Rover Sport Hybrid is een dieselhybride uitvoering van de tweede generatie ‘kleine Range Rover’. De Range Rover Sport is de sportieve uitvoering van het succesvolle model van Land Rover en is vanaf 2005 één van de modellen uit het gamma van Land Rover. De auto wordt aangeprezen als de snelste Land Rover ooit. Hij is ‘ontworpen voor rijplezier’, zegt men bij Land Rover. De nieuwe Land Rover Range Rover Sport Hybrid combineert sportief rijgedrag met lage verbruikscijfers en lage CO2 uitstoot, zowel op de weg als ook in het terrein!



Land Rover Range Rover Sport Hybrid

Vanaf 2005 is er van de zeer succesvolle Land Rover Range Rover een kleinere, meer sportieve variant op de markt: de Range Rover Sport. In deze auto komt alles wat autofabrikant Land Rover in meer dan 65 jaar heeft opgebouwd aan kennis en ervaring, bij elkaar. Geen ander merk heeft meer verstand van rijden in het ruige terrein. Maar ook in het drukke stadsverkeer weet een Land Rover zich soepel te begeven. In combinatie met de zeer geavanceerde technologie, ontstaat een auto die zich overal thuis voelt. En jij als bestuurder vormt een eenheid met deze krachtige machine. Het mooie is, dat men de tweede generatie van deze auto óók heeft uitgerust met een schonere, zuinigere diesel-hybride aandrijving. Zonder in te boeten op de prestaties van de auto, noch op de weg, noch daarbuiten!

Design

Land Rover Range Rover Sport HybridHet design van de tweede generatie Range Rover Sport oogt uitermate krachtig en dynamisch. De auto heeft een gestroomlijnde voorzijde en een licht achterover hellende grille. De daklijn loopt lichtelijk schuin af, in tegenstelling tot de gewone Range Rover. Dit benadrukt het sportieve karakter van deze krachtpatser. Voor de Range Rover Sport Hybrid zijn kleine details doorgevoerd, zoals nog meer gestroomlijnde 21” lichtmetalen wielen, om luchtweerstand te verkleinen. Dit draagt bij aan de prestaties van de hybride auto.

Uitrusting

De Land Rover Range Rover Sport Hybrid is verkrijgbaar in de uitvoeringen:

  • HSE
  • HSE Dynamic
  • Autobiography
  • Autobiography Dynamic

Aan luxe en comfort geen gebrek bij de Range Rover Sport. Niet voor niets positioneert men de Range Rover Sport in het premium segment! Het instapmodel getuigt al van de hoge Engelse kwaliteit. De HSE beschikt onder andere over een 8-traps automaat, traction control, Xenon koplampen, lederen bekleding, uitgebreide audio en meer. De HSE Dynamic heeft lakzwarte accenten, zoals de spiegels, grille en in de bumper. Ook binnenin zijn met geborstelde aluminium accenten de sportieve kanten van de auto benadrukt. Grote rode remklauwen maken het geheel af! In de Autobiography geniet je van prachtige houtfineer afwerking in de auto en een audio-installatie van 825 Watt met 19 luidsprekers. De Dynamic uitvoering hiervan heeft onder andere de lakzwarte accenten buiten de auto en de mooie, rode remklauwen. Met opties en accessoires (ook in packs verkrijgbaar) tegen meerprijs, is de auto verder naar smaak uit te rusten. Wat dacht je van een uitgebreid infotainment systeem of een fullsize panoramadak?

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 210 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 6,7 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 340 pk
  • Gecombineerd brandstofverbruik: 6,4 liter per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 169 gram per kilometer

De nieuwe Land Rover Range Rover Sport Hybrid is voorzien van een 3.0 liter SDV6 dieselmotor en een elektromotor. Land Rover heeft bewust gekozen voor een diesel-hybride, omdat een benzine-hybride aandrijving hooguit dezelfde verbruiksgegevens op zal leveren die vergelijkbaar zijn met een moderne dieselmotor. Daar breng je feitelijk dus niets nieuws mee op de markt, omdat de diesel dan een goedkoper alternatief zijn. Met de diesel-hybride valt er echt een voordeel te behalen: verbruikscijfers vergelijkbaar met die van een moderne middenklasser.

Land Rover Range Rover Sport Hybrid 2De auto is uitgerust met de meest moderne technologie die bijdragen aan veiligheid, luxe en comfort. Zeker voor het rijden in het terrein (off-road) kan Land Rover terugvallen op jarenlange ervaring. Deze is verwerkt in geavanceerde technologie, zoals het Terrain Response 2 systeem, dat het terrein kan lezen en vertalen naar de optimale instellingen van de auto. De hybride techniek van de Range Rover Sport Hybrid is in te stellen in verschillende standen.

Concurrentie

De Land Rover Range Rover Sport Hybrid is een premium SUV. De hybride en plug-in hybride aandrijvingen zijn de redding voor dit segment, dat na een sterke periode in elkaar is geklapt. Het stempel van milieuonvriendelijke, brandstof slurpende auto’s werd op de grote auto’s geplakt en dat deed de verkoop geen goeds. Ook de crisis na 2008 heeft niet geholpen bij het herstel. De SUV is helemaal terug, met hybride en plug-in hybride aandrijving. Vooral plug-in hybride modellen kunnen financieel aantrekkelijk zijn vanwege subsidies van de overheid (o.a. gunstige bijtelling). Andere modellen in het premium SUV segment met (plug-in) hybride aandrijving, zijn onder andere: Porsche Cayenne S E-Hybrid, Volvo XC90 T8, BMW X5 xDrive40e, Audi Q7 e-tron, Mercedes-Benz GLE 500e 4matic, Lexus RX450h, Volkswagen Touareg Hybrid en natuurlijk de Land Rover Range Rover Hybrid.

Prijzen en bijtelling

Je rijdt al in een nieuwe Land Rover Range Rover Sport Hybrid vanaf ruim € 108.000,-. De uitstoot van 169 gram er kilometer levert geen voordeel op in de bijtelling. Deze blijft 25%.

Meer weten over de Land Rover Range Rover Sport Hybrid? Kijk op www.landrover.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment