Lexus GS 300h

Written by on 14 april 2015 in hybride - No comments



De Lexus GS 300h is een sedan in de hogere middenklasse met een hybride aandrijving. Het Japanse premium automerk biedt de GS 300h mikt met de auto met name op de zakelijke rijder. De auto wordt standaard, net als andere Lexus modellen, vrijwel compleet geleverd. Met verschillende pakketten kun jij jouw Lexus GS 300h naar smaak aanvullende laten uitrusten.



Lexus GS 300h

Het Japanse automerk Lexus is het premium label van Toyota. Lexus biedt meerdere auto’s aan, uiteenlopende van een compacte middenklasse tot een limousine. Kenmerkend voor de auto’s van Lexus is het grote aanbod in hybride aangedreven modellen. Samen met de kwaliteit, wat bij Lexus hoog in het vaandel staat, maken de auto’s van Lexus tot geduchte concurrenten van met name premium automerken uit Europa. Denk aan Audi, BMW en Mercedes-Benz.

Lexus GS 300hDe Lexus GS is een sedan in de hogere middenklasse. De auto is met name een zeer geschikte auto voor de zakelijke rijder, die een kwalitatief hoogstaande auto wil, maar niet de hoofdprijs wil betalen. De geschiedenis van de Lexus GS-serie gaat terug tot begin jaren ’90 van de vorige eeuw. Het model, toen nog als Toyota in de markt gezet, werd voorzien van relatief zware motoren met veel vermogen.

Er kwam zelfs een model, dat de strijd aan kon met de M-lijn van BMW en AMG-lijn van Mercedes-Benz. In 1998 werd de tweede generatie geïntroduceerd. Door sommige autokenners wordt deze generatie van de Lexus als de perfecte auto bestempeld. Alles klopte aan de auto: vermogen, comfort, luxe en een bijzonder rijke uitrusting. Er hing wel een prijskaartje aan, waardoor de auto (in Europa) niet veel is verkocht. Na de derde generatie is in 2012 de vierde generatie uitgebracht.

Er is vanaf de derde generatie ook de hybride aandrijving ingevoerd en dat brengt de auto nog meer succes. Waar Lexus reeds onderscheid maakt door de auto standaard vrij compleet uit te rusten en er een gunstig prijskaartje aan te hangen, heeft men er tevens voor kunnen zorgen dat de auto ook in de bijtelling altijd aantrekkelijk is gebleven. Dat geldt ook voor de Lexus GS 300h

Design

Het design van de nieuwe Lexus GS 300h is helemaal Lexus van dit moment. Uitgangspunt voor de Lexus GS blijft een ruime zakensedan. De nieuwe GS 300h heeft de herkenbare trapeziumvormige (spindle) grille. De carrosserie loopt over de flanken ligt op richting de stevige achterkant van de auto. Dit geeft de auto een dynamische eerste indruk, alsof hij gretig is om vooruit te gaan, klaar voor de vele kilometers die comfortabel of juist sportief worden afgelegd. De standaard geleverde 17” lichtmetalen wielen passen goed bij het design.

Uitrusting

De Lexus GS 300h is standaard vrij compleet uitgerust. Lexus levert standaard op al haar modellen cruise control, climate control, een automatische transmissie en de gratis haal- en brengservice in geval van pech. Bovenop de standaard uitrusting kun je kiezen uit meerdere uitrustpakketten, waarmee bepaalde accenten op uiterlijk, rijgedrag en comfort worden benadrukt:

  • Business Line
  • Business Line Pro
  • Luxury Line 17”
  • Luxury Line 18”
  • F Sport Line

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 190 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 9,2 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 181 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 109 gram per kilometer

De Lexus GS 300h heeft een 2,5 liter dual VVT-i benzinemotor (181 pk) en een elektromotor (143 pk). De aandrijving ligt op de achterwielen. De transmissie wordt verzorgd door de standaard geleverde E-CVT automaat. De elektromotor wordt gevoed door de nikkel-metaal hydride (Ni-MH) batterij die keurig is weggewerkt onder de vloer van de auto. Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 4,7 en 5,0 liter per 100 gereden kilometers, afhankelijk van de uitrusting die is gekozen. De gemiddelde CO2 emissie kan eveneens iets hoger uitvallen bij de sportievere F Sport of Luxury Line. Opladen van de accu geschiedt door het recuperatieve remsysteem. Vrijkomende remenergie bij het verminderen van snelheid, wordt door de elektromotor omgezet in stroom. Deze wordt teruggegeven aan de accu.

Concurrentie

Lexus GS 300h 1De Lexus GS 300h richt zich met name op de zakelijke rijder in het hogere middensegment. Traditioneel hebben modellen als de BMW 5-serie, Mercedes-Benz E-klasse en Audi A6 de leidersrollen in dit segment. De Lexus GS gaat graag de strijd aan tegen deze gevestigde orde en daar is Lexus redelijke succesvol in. Dat heeft met name te maken met het feit dat Lexus al jarenlang een hybride aandrijflijn levert in de GS, waar de Duitsers worstelen met schone aandrijving.

Prijzen en bijtelling

Een nieuwe Lexus GS 300h rijdt je al vanaf € 47.290,-. Met een uitstoot CO2 van 109 gram per kilometer valt de Lexus GS 300h in het fiscale jaar 2015 in de 20% bijtelling. Vanaf 2016 zal dit 25% worden.

Wil jij meer weten over de nieuwe Lexus GS 300h? Kijk dan op www.lexus.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment