Nieuwe BMW X5 plug-in hybride

Written by on 16 maart 2015 in plug-in hybride-auto's - No comments



De nieuwe BMW X5 plug-in hybride, de X5 xDrive40e is in 2015 door de Duitse autofabrikant op de markt gebracht. De grote SUV uit het premium segment verovert daarmee een marktaandeel binnen dit segment, waar ook andere premium merken om vechten. De grote benzineslurpende SUV’s waren uit de gratie, maar met de komst van de elektrische aandrijving is de interesse in de grote, luxueuze wagens weer helemaal terug. En terecht, want de nieuwe BMW X5 plug-in hybride is een prachtige auto waarin rijden geweldig is gemaakt!



Nieuwe BMW X5 plug-in hybride

Vanaf 2013 is de derde generatie van de BMW X5 gelanceerd. Vanaf 2000 rijdt de grote SUV, of zoals BMW liever stelt: de SAV (Sports Activity Vehicle) rond op de Nederlandse wegen. BMW is één van de eerste merken met een dergelijk model, in een reeks van andere merken die snel zullen volgen. Het segment neemt qua interesse een enorme vogelvlucht, totdat de crisis rond 2008 ook in automobielland inslaat. Consumenten willen graag kleiner, goedkoper, zuiniger en dus ‘groener’ gaan rijden. In dat beeld passen de brandstofslurpende SUV’s niet en de vraag neemt dan ook sterk af.

Het Japanse Lexus levert al vanaf 2005 een hybride SUV, waarbij de verbrandingsmotor wordt bijgesprongen door een elektromotor. Vanaf 2014 brengen de (premium) merken druppelsgewijs een nog schonere oplossing op de markt: de plug-in hybride SUV. Deze SUV’s kunnen dus ook een afstand alléén op de elektromotor rijden. Na Porsche (Cayenne S E-Hybrid) 2014) en Volvo (XC90 T8 Twin Engine, 2015) is BMW de volgende met de X5 xDrive40e. Merken als Mercedes-Benz, Volkswagen en Audi zijn dan ook al in een vergevorderd stadium met hun plannen om hierbij aan te sluiten. De nieuwe plug-in hybride BMW X5 xDrive40e is een mooie, imposante SUV gebaseerd op de derde generatie BMW X5.

Design

nieuwe BMW X5 plug-in hybrideHet design van de BMW X5 van de derde generatie is modern, strak en dynamisch. De auto is duidelijk een BMW van de nieuwe generatie en sluit goed aan op het design van andere modellen van het Duitse automerk. Hij is aerodynamisch en het lijnenspel is daar sterk op afgestemd. De grote luchtinlaten in de voorzijde geven de auto niet alleen en sportief uiterlijk.

De auto is aan de buitenzijde gelijk aan de X5 uitvoeringen met en verbrandingsmotor. Voor het wegwerken van de hoogspanningsaccu zijn de designers van BMW opnieuw aan de tekentafel gaan zitten en is een elegante oplossing gevonden. De accu is veilig weggeborgen onder de vloer van de laadruimte. Hierdoor blijft een enorme laadruimte beschikbaar tot ruim 1.700 liter.

Uitrusting

De uitrusting van de nieuwe BMW X5 plug-in hybride is zeer compleet. Standaard is de auto voorzien van het navigatiesysteem Professional en het op afstand bedienbare klimaatsysteem dat op afstand het interieur kan koelen en verwarmen. Systemen zoals Adaptive Suspension (inclusief luchtvering achter) en Dynamic Damper Control zijn eveneens standaard. Je kunt kiezen uit één van de standaard uitrustingsniveaus voor het exterieur en interieur. Er zijn altijd de opties uit het BMW Individual programma om de auto naar smaak uit te rusten:

  • Design Pure Experience
  • Pure Excellence
  • M Sport

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 210 kilometer per uur (120 bij alleen elektrisch)
  • Acceleratie (0-100 km/u): 6,8 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 230 kW / 313 pk
  • Gecombineerd brandstofverbruik: 3,3 liter per 100 kilometer
  • Gemiddeld stroomverbruik: 15,3 kWh per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 77 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 30 kilometer
  • Actieradius (gecombineerd): n.b. kilometer

De BMW xDrive40e plug-in hybride is voorzien van een tweetal motoren: een 2.0 liter BMW TwinPower Turbo 4 cilinder benzinemotor (245 pk) én een elektromotor (83 kW/113 pk). Dit levert een gecombineerd vermogen van 230 kw en 313 pk! De auto is vierwielaangedreven (xDrive). Het samenspel tussen beide motoren is door de bestuurder af te stemmen in verschillende standen:

  • AUTO eDrive (gecombineerd)
  • MAX eDrive (100% elektrisch)
  • SAVE Battery

Het thuis opladen van de nieuwe BMW X5 plug-in hybride is héél eenvoudig: de stekker steek je thuis in een willekeurig stopcontact. In 4 uur is de accu weer opgeladen voor de volgende rit. Maak je gebruik van de BMW i-Wallbox dan kun je de laadtijd verkorten met een uur. Tevens kan de auto dan worden verwarmd of gekoeld, zonder dat dit energie van de accu verbruikt. Erg handig bijvoorbeeld op koude winter- of hete zomerdagen! Als je de auto onderweg wilt opladen, dan maak je gebruik van externe laadpunten. Via de ChargeNow-pas van de ChargeNow-mobiliteitsservices van BMW heb je toegang tot deze voorzieningen en betaal je de facturen maandelijks achteraf! Met de app My Remote BMW (iOS en Android) kun jij op afstand de status van het opladen van jouw BMW X5 plug-in hybride aflezen.

Concurrentie

nieuwe BMW X5 xdrive 1De nieuwe BMW X5 plug-in hybride neemt het op tegen andere plug-in hybride SUV modellen uit het premium segment, zoals de Porsche Cayenne S E-Hybrid, Lexus RX450H en Volvo XC90 T8 Twin Engine of de in 2016 verwachte plug-in hybride uitvoeringen van de Mercedes-Benz M-klasse en Audi Q7 e-tron.

Prijzen en bijtelling

Je rijdt al in een nieuwe BMW X5 plug-in hybride vanaf € 81.000,-. De BMW X5 xDrive40e heeft een CO2 uitstoot van 77 gram per kilometer en valt daarmee in de 14% bijtelling (o.b.v. fiscale wet- en regelgeving 2015).

Wil jij meer weten over de BMW X5 xDrive40e en actuele aanbiedingen? Kijk dan op www.bmw.nl.

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment