Nieuwe Hyundai Ioniq



De nieuwe Hyundai Ioniq is een nieuwe troef van Hyundai. De auto is in 2016 gelanceerd en komt met zowel een volledig elektrische, als een hybride en plug-in-hybride aandrijving. Met de nieuwe Ioniq wil Huyndai de aanval openen op de gevestigde orde binnen het aanbod van (semi-)elektrisch aangedreven auto’s.



Nieuwe Hyundai Ionoq

Met de nieuwe Hyundai Ioniq opent het Zuid-Koreaanse automerk Hyundai een elektrisch offensief. De Ioniq is leverbaar met een hybride of plug-in hybride aandrijflijn en zelfs met een volledig elektrische aandrijving. Als consument kun je kiezen tussen een zeer lage of zelfs helemaal géén CO2-uitstoot. Geen auto heeft eerder die keuze geboden, zoals de nieuwe Hyundai Ioniq dat doet! De nieuwe Hyundai Ioniq is in het voorjaar 2016 getoond aan het publiek, ondermeer in Geneve, en zal vanaf de zomer 2016 leverbaar zijn!

Design

Nieuwe Hyundai Ioniq 2

Het design van de nieuwe Hyundai Ioniq is stijlvol en functioneel. De vloeiende lijnen, doen denken aan een coupé en geven de auto een krachtige uitstraling. Het is niet alleen zeer fraai, maar zorgt ook voor een zeer lage luchtweerstand, wat bijdraagt aan de prestaties van de auto. Middels fraaie en subtiele details wordt het elektrische karakter van de modellen benadrukt, in de kleur blauw voor de Hybrid en Plug-in en in de kleur koper voor de Electric. Opmerkelijk is dat de ontwerpers van de nieuwe Hyundai Ioniq heel ver zin gegaan in het ontwikkelen van een ‘groene’ auto. Er zijn veel recyclebare materialen gebruikt en het dak is zelfs gemaakt van bestanddelen uit suikerriet.

Uitrusting

De nieuwe Ioniq is voorzien van een zeer modern infotainmentsysteem met 7” TFT scherm. De navigatie is verzorgd door Tomtom en connectiviteit met de telefoon is makkelijker dan ooit te voren. De auto is verder uitgerust met veel techniek en elektronica welke bijdraagt aan rijcomfort en veiligheid. De techniek helpt tevens mee met het zo effectief mogelijk inzetten van de beschikbare energie. Vanzelfsprekend is de auto naar smaak en tegen meerprijs uit te rusten met de beschikbare opties en accessoires door Hyundai aangeboden.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 165 / 185 / 185 * kilometer per uur
  • (Gecombineerd) vermogen: 120 / 141 / 141 * pk
  • Actieradius (op accu): 250 / nb / 50 * kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 / 79 / 32 * gram per kilometer

* volledig elektrisch / hybride / plug-in hybride

De volledig elektrisch Ioniq Electric beschikt over een 28 kWh lithium-ion-polymeer batterij. De eentraps automatische transmissie zorgt voor een soepel rijgedrag. De Ioniq Hybrid heeft een 1,6 liter Kappa GDi-benzinemotor (105 pk) en een elektromotor (43,5 pk), gezamenlijk goed voor 141 pk. De Ioniq Plug-in heeft een 8,9 kWh lithium-ion-polymeer batterij en de elektromotor levert 45 kW (61 pk). Ook hier is het systeemvermogen in totaal 141 pk. Door de sterke batterij in de plug-in hybride Ioniq kun je tot wel 50 kilometer volledig elektrisch afleggen. De Hybrid en Plug-in beschikken over een 6-traps DCT automatische transmissie. Opladen van de accu gebeurt tijdens het rijden, middels het regeneratieve remsysteem. De Ioniq Electric en Pug-in kunnen middels een kabel worden geladen voor vele nieuwe kilometers aan elektrisch rijplezier.

Concurrentie

De nieuwe Hyundai Ioniq opent primair de aanval op de Toyota Prius, die eveneens met verschillende (semi-)elektrische aandrijflijnen beschikbaar is. Andere alternatieven zijn de Nissan Leaf, Ford C-Max plug-in hybrid, Volkswagen Golf GTE of de Audi A3 e-tron.

Prijzen en bijtelling

Hyundai heeft nog geen definitieve prijzen bekend gemaakt, maar zal zich richten rondom de prijsstelling van de Toyota Prius, tussen de € 27.000,- en € 30.000,-. De bijtelling is afhankelijk van de uitvoering die je kiest: Ioniq Electric (4%), Ioniq Hybrid (21%), Inoiq Plug-in (15%), allen gebaseerd op de regels van het fiscale jaar 2016.

Wil jij meer weten over de nieuwe Hyundai Ioniq? Kijk dan op www.hyundai.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment