Nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid

Written by on 30 maart 2015 in plug-in hybride-auto's - No comments



De nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid (2013) is de eerste auto met elektrische aandrijving van de Zweedse autofabrikant. Het zal zeker niet de laatste zijn. De nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid kan zowel 100% elektrisch rijden, tot 50 kilometer, als ook hybride waarbij zeer gunstige verbruikscijfers te behalen zijn.



Nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid (2013)

Het Zweedse automerk Volvo laat in 2012 zien wat de verwachtingen zijn van de nieuwe Volvo V60 plug-in hybride. De techniek waarbij een krachtige dieselmotor samenwerkt met een elektromotor, belooft veel. De plug-in hybride kan tussentijds worden opgeladen met kabel aan een stroomvoorziening. De nieuwe V60 is, zoals het een Volvo betaamt, een veilige auto met de hoogst mogelijke score in de EuroNCAP crashtest. De verwachtingen van de auto zijn zo hoog, ook bij de consument, dat de eerste reeks in 2012 al is uitverkocht, terwijl hij toch echt pas in 2013 op de markt komt. Wist jij dat voormalig topschaatser Erben Wennemars de eerste V60 plug-in hybrid in Nederland in ontvangst heeft genomen? De grote interesse doet de Zweden ook de productie van het model opschroeven. Zelfs de Duitse politie heeft in 2013 meerdere nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid modellen aangeschaft!

Design

Volvo V60 plug-in hybrid - rijdenHet design van de nieuwe V60 is elegant en strak. De auto straalt daarentegen ook dynamiek en kracht uit. De oplopende flanken met aflopende raampartijen, laten de auto eruit zien als een coupé. Een geïntegreerde dubbele uitlaat en brede grille dragen bij aan de krachtige uitstraling. De dagrijverlichting zorgt ervoor dat je van verre de Volvo V60 kunt zien naderen!

Uitrusting

De nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid is beschikbaar in verschillende uitrustingsniveaus:

  • Special Edition
  • Momentum
  • Summum
  • R-Design

Standaard is de V60 van zichzelf al rijk uitgerust. De Special Edition uitvoering heeft hier bovenop de meest uitgebreide uitrusting. Echter, je krijgt motorisch de minder krachtige dieselmotor (163 pk in plaats van 220 pk). De andere uitvoeringen hebben wél de 200 pk motor. Volvo biedt de Special Edition én de Summum uitvoering voor dezelfde instapprijs aan en biedt daarmee de potentiële koper de keuze: vermogen, minder comfort of juist andersom! De hogere uitrustingsniveaus dragen bij aan nog meer luxe en comfort door toevoegen van meer systemen en elektronica. De R-Design uitvoering is gericht op de sportieve berijder.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 230 kilometer per uur (125 bij alléén elektrisch)
  • Acceleratie (0-100 km/u): 6,0 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 283 pk
  • Gecombineerd brandstofverbruik: 1,8 liter per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 48 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 50 kilometer
  • Actieradius (gecombineerd): 900 kilometer

De nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid is leverbaar met een D5 Twin Engine dieselmotor met 163 pk of met 220 pk. Bovenstaande informatie geldt voor de krachtige uitvoering met 220 pk in combinatie met de elektromotor. De elektromotor levert continu 27 pk of bij piekbelasting 68 pk via de aandrijving op de achterwielen. Je kunt de samenwerking tussen beide motoren instellen in 3 posities:

  • PURE – 100% elektrisch met een actieradius tot wel 50 kilometer
  • HYBRID – optimale samenwerking waarbij diesel- en elektromotor elkaar afwisselen, dan wel aanvullen
  • POWER – gebruik gelijktijdig het vermogen van de diesel- en elektromotor, tot wel 283 pk aan vermogen!

Volvo V60 plug-in hybrid - opladenHet herbergen van de accu’s en elektromotor zorgt ervoor dat de plug-in hybride variant circa 300 kilogram zwaarder is dan de normale V60 met D5 dieselmotor. Dat heeft invloed op het rijgedrag van de auto. De accu’s zijn weggewerkt onder de vloer van de laadruimte, die daardoor is aanzienlijk geslonken tot iets meer dan 300 liter.

Het laden van de accu’s van de nieuwe Volvo V60 plug-in hybride gebeurt tijdens het rijden. Maar dit is niet voldoende om de accu’s helemaal vol te laden. Zeker niet wanneer je (kleinere) ritten geheel elektrisch gaat rijden. Dan is het goed dat het om een plug-in hybride gaat. Je verbindt de auto met een kabel met stekker aan een willekeurig stopcontact en de auto laadt zich in maximaal 7,5 uur weer op. Als je de auto aan een (openbaar) laadstation aansluit kan dit al in 4,5 uur. Een snellader doet het nog een uur sneller. Let wel, je hebt andere kabels hiervoor nodig!

Concurrentie

De nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid heeft concurrentie van onder andere: Volkswagen Passat GTE, Mitsubishi Outlander PHEV, Mercedes-Benz C 350e Plug-in Hybrid en Audi A3 Sportback e-tron.

Prijzen en bijtelling

Een nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid rijd je al vanaf € 59.995,-. Afhankelijk van jouw keuzes op gebied van uitrusting en accessoires, tegen meerprijs, kan de prijs oplopen tot bijna €65.000,-. De bijtelling is 7% vanwege de CO2 uitstoot onder de 50 gram per kilometer. Tevens betaal je geen BPM en wegenbelasting in de eerste 5 jaar (o.b.v. fiscale wet- en regelgeving 2015)!

Meer weten over de nieuwe Volvo V60 plug-in hybrid en actuele aanbiedingen? Kijk op www.volvocars.com.

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment