Nissan Leaf

Written by on 30 maart 2015 in 100% elektrisch - No comments



De volledig elektrisch aangedreven Nissan Leaf rijdt vanaf 2012 op de Nederlandse wegen. De Nissan Leaf beschikt over een krachtige elektromotor en een accupakket dat jou, als berijder, tot bijna 200 kilometer ver kan brengen. De Nissan Leaf is één van de eerste 100% elektrische auto’s die commercieel een plek in de markt heeft kunnen veroveren.



Nissan Leaf

De Nissan Leaf is een hatchback van het Japanse automerk Nissan. De beginletters van een viertal kernbegrippen die de auto kenschetsen, vormen de naam van de wagen:

  • Leading
  • Environmentally friendly
  • Affordable
  • Family car

Met deze kenmerken geeft Nissan duidelijk aan wat de bedoeling van de auto is geweest, vanaf het moment dat de pen op het schetspapier is gezet: een toonaangevende, milieuvriendelijke, maar vooral ook betaalbare gezinsauto! In de beginjaren van het elektrisch autorijden is de Toyota lange tijd de enige aanbieder geweest met hun hybride Prius. Een baanbrekend model dat een substantiële bijdrage heeft geleverd voor het ‘groene autorijden’! Nissan wilde een auto op de markt brengen, dat hetzelfde zou doen voor de volledig elektrische aandrijving. Er waren wel elektrische auto’s op de markt, maar deze waren veelal nog in de testfase, technisch nog niet in staat om de auto in het dagelijks verkeer meer te kunnen laten gaan of ze waren vrijwel onbetaalbaar! Toen was daar de Nissan Leaf!

Design

De Nissan Leaf is een 5-deurs hatchback. De auto biedt plaats aan 5 personen. De grote koplampunits lopen over de zijkant van de motorkap, bijna tot aan de A-stijl. Je ziet aan het model in eerste instantie niet af, dat je met een elektrische auto van doen hebt. Het geheim van de Leaf zit dan ook met name onderhuids. Het Nissan-logo op de neus van de auto is geplaatst op een klepje, dat geopend kan worden en toegang geeft tot een tweetal pluggen. Hier sluit je de kabel met stekker op aan.

Nissan Leaf - laden 2In 2013 is de eerste Nissan Leaf op meerdere punten verbeterd. De auto is lichter gemaakt en toch is er méér bagageruimte gecreëerd. De aandrijvingstechniek, de elektromotor en het regeneratieve remsysteem zijn verbeterd. Energieverslindende systemen, zoals de verwarming en verlichting, zijn zuiniger gemaakt. Dit draagt allemaal bij aan het vergroten van de actieradius tot bijna 200 kilometer.

Uitrusting

De Nissan Leaf is verkrijgbaar in verschillende uitrustingsniveaus:

  • Visia
  • Acenta
  • Tekna

De Visia uitrusting bevat onder andere: airbags, ABS/EBD, stabilisatiesysteem, 16” stalen wielen, automatische airco, audiosysteem met MP3, iPod, Bluetooth, Hill Start Assist, Intelligent Key. Optioneel zijn een 6.6 kW lader of quick charger en het NissanConnect 2.0 connectiviteitssysteem met touchscreen voor onder andere verbinding met de smartphone inclusief een achteruitrijcamera. De Acenta heeft bovenop de uitrusting van de Visia: cruise control, 16” lichtmetalen wielen, dual zone airco met afstandbediening, licht- en regensensor, hittepomp, quick charger. Optioneel zijn: zonepaneel, 6.6 kW lader en het comfort pack (verwarmde buitenspiegels, zetels voor en achter en stuurwiel) of de 6,6 kW lader of Quick Charger. De Tekna biedt als extra: 17” lichtmetalen wielen, lederen interieur, verwarmde zetels voor en achter, LED verlichting, 360 graden camerazicht, Bose audiosysteem,. Optioneel zijn: 6.6 kW lader en zonnepaneel.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 145 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 11,5 seconden
  • Vermogen: 109 pk
  • Gemiddeld stroomverbruik: 150 kWh per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 199 kilometer

De Nissan Leaf heeft een gelamineerde Lithium-ion batterij (360V/24kWh/48 modules/192 cellen). De auto rijdt alléén op de elektrische aandrijving en daarom dien je rekening te houden met het tijdig opladen van de accu’s. Of je moet in jouw ritten tijd inplannen voor tussentijds opladen, bijvoorbeeld aan een snellader. Dat lijkt omslachtig, maar vele berijders ervaren dat dit niet opweegt tegen het rijplezier en met name de bijzonder lage kosten van het gebruik van de Nissan Leaf.

Nissan Leaf - laden 1Opladen doe je met een kabel die je aansluit op de neus van de auto. Er zitten twee aansluitingen: één voor opladen aan een normaal stopcontact en één voor opladen aan een (openbaar) laadstation of snellader. Let op, er zijn verschillende kabels nodig! De laadtijd varieert, mede afhankelijk van de bron (gewoon stopcontact of (snel)laadstation). Je kunt de accu’s van de Nissan Leaf zowel huren als kopen.

Concurrentie

De concurrentie voor de Nissan Leaf bestaat uit 100% elektrische modellen als: Volkswagen e-Golf, Renault ZOE, Peugeot iOn, Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive, Ford Focus Electric en BMW i3.

Prijzen en bijtelling

.Je rijdt al in een Nissan Leaf vanaf € 24.110,-. Als aangegeven kun je het accupakket van de Nissan Leaf huren of kopen. De genoemde vanafprijs is met huur/lease van de accu’s en dat kan al vanaf €79,- per maand. Je hebt dan geen zorgen meer over de accu van jouw Leaf. Die zorg neemt Nissan van jou over. Wil je toch liever de Nissan Leaf én de accu’s kopen? Dan betaal je voor het instapmodel € 30.010,-, dus bijna € 6.000,- meer. Er hoeft géén BPM en wegenbelasting te worden betaald voor de Leaf. Voor de zakelijke rijders: de bijtelling voor de Nissan Leaf is 4% (alles op basis van de fiscale wet-en regelgeving 2015).

Wil jij meer weten over de Nissan Leaf en actuele aanbiedingen? Kijk dan op www.nissan.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment