Peugeot iOn

Written by on 15 april 2015 in 100% elektrisch - No comments



De Peugeot iOn is een 100% elektrisch aangedreven voertuig van het Franse automerk. De Peugeot iOn verscheen in 2010 op de markt. Het is technisch dezelfde auto als de Citroen C-Zero, welke beiden rebadged uitvoeringen van de Mitsubishi i-MiEV zijn. De Peugeot iOn is bij de consument geen doorslaand succes, met name door de hoge verkoopprijs en derhalve niet meer leverbaar via de dealer.



Peugeot iOn

Het samenwerkingsverband tussen Peugeot en Citroen, de PSA Group, slaan halverwege de jaren ’00 de handen inéén met de Japanse autofabrikant Mitsubishi. Er wordt een elektrisch voertuig ontwikkeld, dat door elk van de merken afzonderlijk op de markt gebracht kan worden. Mitsubishi brengt de i-MiEV uit in 2009 in Japan en in 2010 in Europa. In dat jaar komen ook de Citroen C-Zero en Peugeot iOn op de Europese markt beschikbaar.

De Mitsubishi wordt voor een aanzienlijk lagere prijs in de markt gezet, dan de Citroen en de Peugeot. Dit heeft als gevolg dat de verkoopcijfers van de Franse uitvoeringen aanzienlijk lager liggen. Hiermee staat zelfs de samenwerking met Mitsubishi onder druk, daar de beoogde af te nemen aantallen auto’s niet worden behaald. De werkelijke verkoopcijfers zijn slechts een fractie van de verwachte aantallen.

Peugeot ionWaar de Peugeot iOn de weg naar de consument maar moeizaam weet te vinden, zijn er wel bedrijven en overheidsinstellingen die de auto omarmen. Het bedrijf Greenwheels (carsharing) heeft in 2011 als testproject 25 exemplaren opgenomen in het aanbod. In 2013 heeft Greenwheels de stekker uit het project getrokken, omdat de klanten de elektrische auto veel laten staan uit angst voor een beperkte actieradius.

Design

Het design van Peugeot iOn is nadrukkelijk ontwikkeld voor deelname in het drukke stadsverkeer. De auto is compact van buiten, maar ruim van binnen. Dit heeft men ondermeer kunnen bereiken door de wielen van de auto ver op de hoeken van de auto te plaatsen. Dit komt de binnenruimte ten goede en geeft de Peugeot iOn ook een hoge mate van wendbaarheid. De auto biedt ruim plaats aan vier inzittenden en ruim 160 liter aan bagageruimte.

De accu’s nemen bij de iOn géén bestaande binnenruimte in beslag. Vanaf het eerste moment dat de tekenpen op papier is gezet, is rekening gehouden met het wegwerken van de accu’s. Deze liggen in een keurig afgesloten ruimte onder de auto. Dit geeft de auto ook een laag zwaartepunt, wat het rijgedrag positief beïnvloedt. Veel andere merken bouwen een bestaand model om tot een elektrische auto, waarbij de accu’s weggewerkt moeten worden in bijvoorbeeld de bagageruimte. Dat gaat ten koste van beschikbare ruimte. Door de ronde vorm, hoge daklijn en grote raampartijen, heb je goed zicht rondom.

Uitrusting

De Franse autofabrikant heeft de Peugeot iOn als een volwaardige, moderne auto willen marketen. De standaarduitrusting is vrijwel compleet: 15” lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, automatische verlichting, dagrijverlichting, centrale vergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, airconditioning, uitgebreide audio met Bluetooth en USB-aansluiting, elektrisch bediende ruiten vóór en achter en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Dat omvat ook de veiligheid: standaard heeft de auto zes airbags, ESP, elektronische remkrachtverdeling, noodrem-assistentie en een stevige kooiconstructie. Opties biedt Peugeot niet aan, omdat de auto vrijwel compleet is. De enige keuzes die je nog kunt maken zijn de kleur en het al dan niet toevoegen van een navigatiesysteem.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 130 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 15,9 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 67 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 150 kilometer

Het opladen van de accu’s van de Peugeot iOn geschiedt deels door het recuperatieve remsysteem. Dat is niet afdoende, dus dien je de auto op te laden aan een laadbron. Met een gewone stekker aan het lichtnet, laadt de iOn in 6 uur weer op. Duurt dat te lang, dan is snelladen met een speciale aansluitkabel mogelijk. In slechts 15 minuten wordt de accu van jouw Peugeot iOn voor 50% opgeladen en in 30 minuten tot 80% van de volledige capaciteit. In de praktijk is gebleken, dat snelladen slechts in uitzonderlijke situaties van pas komt en dat het regulier opladen tussen de ritten door meer dan afdoende is.

Concurrentie

Peugeot ion 1De Peugeot iOn heeft in de periode dat zij op de markt is gekomen relatief weinig concurrentie. Natuurlijk waren er de Citroen C-Zero en Mitsubishi i-MiEV. Anno 2015 zijn er meer merken die een 100% elektrisch aangedreven stadsauto in het assortiment hebben, zoals de Nissan Leaf, Kia Soul, Volkswagen e-up, Renault ZOE en BMW i3. De Smart ForTwo is een goed alternatief, al heeft het wel twee zitplaatsen minder.

Prijzen en bijtelling

De verkoopprijs van een Peugeot iOn ligt op € 29.550,-. Je bent voor deze prijs ook eigenaar van het accupakket, dat met 5 jaar garantie wordt geleverd. Sommige andere merken kiezen er voor om de accu’s in eigendom te houden en deze tegen een leasebedrag per maand beschikbaar te stellen.

Meer weten over de actuele (semi-)elektrisch aangedreven modellen van Peugeot? Kijk dan op www.peugeot.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookTweet about this on Twitter

Leave a Comment