Porsche 918 Spyder Hybrid

Written by on 14 april 2015 in plug-in hybride-auto's - No comments



De Porsche 918 Spyder is een gelimiteerde sportwagen met plug-in hybride aandrijving. De auto heeft maar liefst 887 pk, afkomstig van de krachtige V8 motor en twee elektromotoren, en een CO2 uitstoot van slechts 71 gram per kilometer. Deze zeer ingenieus gebouwde Porsche 918 Spyder wordt verkocht vanaf 2013 en er zijn er slechts 918 van gebouwd.



Porsche 918 Spyder

De Duitse autofabrikant Porsche is van oudsher bekend van de kleine sportauto’s. In de laatste decennia is de autobouwer een andere koers gaan varen en is men zich meer als premium automerk gaan plaatsen in meerdere segmenten, dus ook buiten de kleine sportwagens. Voorbeelden zijn de Porsche Cayenne en Macan (SUV) en de grote vierpersoons Panamera. Naast andere modellen is Porsche ook krachtige dieselmotoren en zelfs (plug-in) hybride aangedreven auto’s gaan maken. En dat heeft het bedrijf zeker geen windeieren gelegd. Het merk is sterker geworden en vormt een vaste waarde in het segment van de premium, luxe automerken.

Het prettige van deze ontwikkeling is dat Porsche enorm veel kennis en kunde opbouwt, die men dan weer toepast in automodellen die dicht bij de oorsprong van het bedrijf staan: de kleine sportauto. Zo ontstaat een auto als de Porsche 918 Spyder met hybride aandrijving. De auto is één brok energie en mag zich gerust scharen in de klasse van supercars. En toch kun je er gewoon de openbare weg mee op en is de auto nog schoner van een gemiddelde hybride gezinsauto!

Design

Het design van de Porsche 918 Spyder behoeft geen nadere uitleg. De auto straalt kracht, dynamiek en sportiviteit uit. Niets aan de buitenkant verklapt dat het toch echt om een hybride auto gaat. De grote luchtinlaten voor en aan de zijkanten van de auto zijn nodig om de krachtige V8 motor te koelen. De auto ligt bijzonder laag op de weg, wat bijdraagt aan het verlagen van luchtweerstand. De auto is een open tweezitter (Spyder). Optioneel kun je er een gesloten auto van maken (RSR).

porsche 918 spyderUitrusting

De standaard uitvoering van de Porsche 918 Spyder is vanzelfsprekend ruim voldoende om op pad te gaan. Je kunt kiezen uit vier kleuren, er zitten 20/21” wielen onder, lederen bekleding en lichtgewicht kuipstoelen. De lichtgewicht auto zit boordevol technologie die het rijden in de Porsche 918 Spyder veilig en comfortabel laten geschieden. Uitgebreide audio, navigatie en connectiviteit met de smartphone zijn uiteraard aanwezig.

Naast de rijke standaard uitrusting kun je jouw Porsche 918 Spyder verder aankleden met opties en accessoires tegen meerprijs. Enkele voorbeelden zijn een adaptieve hoogteregeling, zodat jouw auto iets hoger op de wielen kan worden gezet, zodat het nemen van de eerste verkeersdrempel die je tegenkomt niet direct een schadepost oplevert. Of wat dacht je van een carbon spoiler achterop, een luxe bagageset, een carbon daksectie, zodat je de 918 Spyder ook gesloten kunt rijden. Of magnesium wielen, kwalitatief nóg betere lederen bekleding, lakkleur naar keuze of een autolak waarmee het lijkt alsof de auto net gespoten is. Wie het echt bont wil maken, kiest voor het Weissach-pakket, dat van jouw 918 Spyder een echt racemonster maakt door maar liefst 35 kilogram aan gewicht te verliezen middels het gebruik van lichtgewicht materialen en ontdoen van onnodige zaken. Toppunt is de optie: een Porsche 911 Turbo S ‘918 Spyder Edition’ … voor erbij! Ook van deze speciale Porsche 911 zijn maar 918 exemplaren gebouwd. Kosten van deze accessoire: slechts € 223.000,-

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 340 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 2.5 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 887 pk
  • Gecombineerd brandstofverbruik: 3,0 liter per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 71 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 19 kilometer

De Porsche 918 Spyder heeft een 4.6 liter V8 benzinemotor met 608 pk. Daarbij heeft de auto ook twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras, die nog eens 279 pk leveren. Het gecombineerde vermogen ligt op 887 pk. Tegenover al dit geweld staat een CO2 uitstoot van slechts 71 gram per kilometer. Om een willekeurige vergelijking te maken: de nieuwe Ford Mondeo Hybrid (2015) heeft een emissie van 99 gram per kilometer!

Opladen van de lithium-ion accu gebeurt al tijdens het rijden, middels het regeneratieve remsysteem. Om de auto echt op te laden, sluit je hem op een laadbron middels een kabel. Dit kan op een willekeurig stopcontact, waarbij het laden circa 7 uur duurt. Met het speciale Porsche laadstation kan het ook in 2 uur. Sluit je de 918 Spyder aan op een snellaadstation, dan kun je binnen het halfuur klaar zijn!

Concurrentie

De voornaamste concurrenten van de Porsche 918 Spyder zijn de Ferrari LaFerrari en de McLaren P1. Alle auto’s zijn krachtige supercars met een (plug-in) hybride aandrijving. Ze zijn allen zeer exclusief, in beperkte oplage gebouwd en zeker niet voor iedereen binnen bereik.

Prijzen en bijtelling

porsche 918 spyder 2Van de Porsche 918 Spyder zijn slechts 918 exemplaren gebouwd. De vanafprijs ligt op € 780.450,-. Voor deze som heb je een basisuitvoering van jouw 918 Spyder. Ben je een gelukkige koper van een exemplaar, dan wil je jouw auto graag een persoonlijke ‘touch‘ geven middels opties en accessoires tegen meerprijs. En dan vliegt de verkoopprijs al snel en hard omhoog, wat op kan lopen tot over het miljoen.

Mocht je de auto zakelijk aanschaffen en ook privé gaan rijden, dan krijg je te maken met fiscale bijtelling. Met een CO2 uitstoot van slechts 71 gram per kilometer, geniet je in de Nederlandse fiscale wet- en regelgeving (2015) een fiscaal voordeel in de bijtelling. En die korting loopt al snel flink op, wanneer je slechts 14% in plaats van 25% bijtelling over een catalogusprijs van minimaal € 780.450,- bij jouw belastbaar inkomen krijgt opgeteld.

Wil jij meer weten over de Porsche 918 Spyder? Kijk dan op www.porsche.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment