welke vormen van elektrisch rijden zijn er?



Er komen steeds mee elektrische auto’s beschikbaar op de markt. De techniek wordt geavanceerder, met name op het gebied van accu’s is de ontwikkeling groot, waardoor elektrisch rijden steeds toegankelijker wordt. Het aantal automerken dat één of meerdere modellen met elektrische aandrijving in het assortiment opnemen, neemt toe. Als consument vliegen de technische termen om de oren. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen hybride en plug-in hybride? En wat is een auto met range extender? Welke vormen van elektrisch rijden zijn er?

Vormen van elektrisch rijden

Er zijn verschillende toepassingen van elektriciteit als aandrijving. Automerken kiezen niet unaniem voor één bepaalde techniek. Juist daarom is het goed te beseffen wat elke techniek exact inhoudt, zodat jij jouw ideale auto kunt kiezen uit het grote aanbod van alle elektrische auto’s:



100% elektrisch

Alle elektrische auto’s met 100% elektrische aandrijving hebben naast een elektromotor géén verbrandingsmotor, zoals een diesel- of benzinemotor. De elektromotor zorgt voor de directe aandrijving van de wielen en wordt gevoed door een accupakket. Zeker bij auto’s met 100% elektrische aandrijving moet je frequent en op tijd de accu’s opladen aan een laadpaal, want je hebt geen back-up van de verbrandingsmotor. De 100% elektrische auto’s zijn zeer geschikt voor vervoer in de stad, dus met name voor kortere ritten.

Hybride

Zogeheten hybride auto’s hebben zowel een verbrandingsmotor als ook een elektromotor. Deze motoren zijn parallel geschakeld. Beide motoren drijven tegelijkertijd de wielen aan. Het ligt aan de omstandigheden welke motor op dat moment het meeste effort moet leveren. Bij situaties als optrekken, heuvel op rijden of bij inhalen, levert de elektromotor extra energie om de actie uit te kunnen voeren. Dat is groener, dan het aanspreken van meer fossiele brandstof in de verbrandingsmotor. De elektromotor wordt gevoed door een klein accupakket. De elektromotor is alléén bedoeld ter ondersteuning en het accupakket is te klein om de auto volledig elektrisch te laten rijden. Dat kan hooguit een paar kilometer. De accu’s worden vanzelf opgeladen door een regeneratief remsysteem. Bij het remmen op de motor komt energie vrij die normaliter verloren gaat. Deze energie wordt nu aangewend en opgeslagen in het accupakket. Opladen aan een laadpaal is dus niet nodig (en kan ook niet).

Plug-in hybride

vormen van elektrisch rijden: plug-in hybridePlug-in hybride auto’s hebben het voordeel van zowel 100% elektrisch als hybride rijden: ze beschikken over een elektro- én verbrandingsmotor. Het accupakket is groot en sterk genoeg om de auto circa 60 kilometer (afhankelijk van model) alléén op de elektromotor te laten rijden. De auto wisselt tevens continu tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor of laat beide motoren gecombineerd voor zich werken, net als een hybride. Deze techniek is derhalve bijzonder geavanceerd en daarom zie je met name pas in de laatste jaren de plug-in hybride auto’s op de markt verschijnen. De accu’s worden zowel opgeladen door het regeneratieve remsysteem, als óók door het aansluiten met een kabel op het stroomnet of aan een (openbare) laadpaal. Daarom ook de naam: plug-in!

Range extender

Alle elektrische auto’s met een zogenaamde range extender (verlengde afstand) techniek, hebben een elektromotor die de wielen rechtstreeks aandrijft. Naast de elektromotor beschikt de auto echter óók over een verbrandingsmotor, die echter niet wordt gebruikt om de wielen aan te drijven. De verbrandingsmotor levert energie aan een generator die weer stroom levert aan de elektromotor. Tevens kan de verbrandingsmotor worden ingezet om de accu’s op te laden tijdens het rijden. Op deze wijze kun je dus verder rijden op een elektromotor, zonder tussentijds te hoeven opladen (aan een laadpaal).

Combinatie van systemen

Er zijn ook elektrische auto’s die een combinatie gebruiken van twee of meer technieken. Heel concreet zijn de Opel Ampera en voorheen de Chevrolet Volt voorbeelden hiervan. Zij hebben een elektromotor die direct de wielen aandrijft (100% elektrisch). Ze hebben echter ook een verbrandingsmotor die een generator aandrijft, die weer stroom levert aan de elektromotor die de wielen aandrijft (range extender). Maar deze verbrandingsmotor kan via een koppeling ook direct de wielen aandrijven en samen met de elektromotor die wielen aandrijven. Tevens laadt de verbrandingsmotor de accu’s op tijdens het rijden (hybride). De accu’s laadt je tijdens stilstand op via een laadpaal (plug-in hybride). Door dit gecombineerde gebruik van techniek, kun je die extra afstand kunt afleggen, wanneer de accu’s alléén niet toereikend zijn.



Leave a Comment