wat is het belastingvoordeel elektrische auto?



Belastingvoordeel elektrische auto

Mede door de ontwikkeling op technisch gebied, wordt elektrisch rijden meer populair. De techniek maakt het mogelijk om steeds verder te kunnen rijden op een accupakket, al dan niet in combinatie met een conventionele verbrandingsmotor. De capaciteit van accu’s neemt sterk toe, terwijl het formaat kleiner wordt. Steeds vaker zie je ‘gewone’ modellen van auto’s ook in een elektrische of (plug-in) hybride variant verschijnen. Waarom kies je voor een elektrische auto? De voordelen van elektrische auto’s zijn er legio. Eén ervan is het belastingvoordeel dat je geniet. Daar staat wel een hogere aanschafprijs tegenover. Je verdient die extra kosten zeker terug door het belastingvoordeel en de zeer lage kosten per kilometer, doordat je veel minder of zelfs géén benzine of diesel meer hoeft te tanken. Hoe zit dat met het belastingvoordeel van een elektrische auto?



Belasting auto

In het Nederlandse belastingstelsel betaal je belasting bij zowel de aanschaf als ook bij het gebruik van een auto. Bij de aanschaf betaal je de zogeheten BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen). De belasting op het gebruik van de auto betaal je onder andere via de accijns op brandstof en de periodieke wegenbelasting, ook wel motorrijtuigenbelasting genaamd. Rijd je een auto van de zaak die je ook privé gebruikt, dan betaal je ook bijtelling.

Belastingvoordeel elektrische auto

belastingvoordeel elektrische autoOmdat de overheid de milieuvoordelen ziet van het rijden in een elektrische auto ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor, stimuleert het de (potentiële) berijders met belastingvoordelen. Omdat niet alleen de techniek stilstaat, maar ook de economie, veranderen de belastingregels ook in de loop der jaren. De hieronder weergegeven informatie heeft een peildatum van 01 januari 2015 (fiscale wet- en regelgeving).

BPM
Bij de aanschaf van een auto met elektrische aandrijving, betaal je géén BPM (nihiltarief). Dit scheelt een flinke slok op een borrel. Met dien verstande, dat een elektrisch aangedreven auto nog steeds meer kost dan de conventionele auto met verbrandingsmotor, maar dat heeft met de hogere kosten van de ontwikkeling van de auto te maken. De overheid doet hier niet nogmaals een schep bovenop, want daarmee zou zij de elektrische auto zeer onaantrekkelijk maken.

Wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting)
Heeft jouw elektrische auto een CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer of minder? Dan betaal je géén wegenbelasting (nihiltarief). Na 01 januari 2016 geldt deze regeling alleen nog maar voor 100% elektrische auto’s. Alle plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot tot en met 50 gram gaan dan halftarief betalen.

Bijtelling
Als je een auto van de zaak ook privé gebruikt (meer dan 500 kilometer per jaar), dan ziet de overheid dit als een vorm van extra inkomsten. En over inkomsten betaal je nu eenmaal belasting. De belasting op privé-gebruik van een auto van de zaak, wordt bijtelling genoemd. Het standaard bijtellingstarief voor bijtelling is 25%. Wat betekent dit percentage? Je krijgt een bedrag ter grootte van 25% van de cataloguswaarde van de betreffende auto van de zaak bovenop jouw belastbaar jaarinkomen. Dus een auto van € 40.000,- betekent: 25% x € 40.000,- = € 10.000,- bovenop jouw belastbaar inkomen. Afhankelijk van de hoogte van jouw inkomen, betaal jij 36,5%, 42% of 52% belasting. Stel jouw inkomen, inclusief de bijtelling, blijft binnen de belastingschijf van 42%, dan is jouw netto bijtelling per maand: € 10.000,- x 42% = € 4.200,- / 12 maanden = € 350,-!

Heb jij een 100% elektrische auto aangeschaft en op naam gezet tussen 01 januari 2014 en 31 december 2016? Dan krijg jij gedurende 60 maanden (5 jaar) een korting van 21%, oftewel jouw bijtellingspercentage is dan 4% in plaats van 25%. Jouw netto bijtelling per maand, bij dezelfde auto van € 40.000,- is dan geen € 350,-, maar slechts € 56,-. Je bespaart elke maand bijna € 300,- netto!

Heb jij een plug-in hybride aangeschaft en op naam gezet tussen 01 januari 2014 en 31 december 2015? Dan is de korting 18%. Je betaalt dan 7% bijtelling. Let op de Co2 uitstoot, dat is één van de criteria. Deze mag niet hoger zijn dan 50 gram per kilometer. Na 01 januari 2016 wordt dit een korting van 10%. Je gaat dan 15% bijtelling betalen!

Accijns

belastingvoordeel elektrische auto 1Wanneer je benzine of diesel tankt aan de pomp, dan betaal je accijns per liter brandstof. Op de elektriciteit die je nodig hebt om jouw accu’s op te laden, betaal je géén accijns. Wel bestaat er een energiebelasting per kiloWattuur (kWh). Deze belasting is lastig te vergelijken met de belasting per kilometer wanneer je benzine of diesel gebruikt. Je betaalt gegarandeerd minder belasting op elektriciteit ten opzichte van benzine of diesel!

Als jij jouw auto kunt opladen via een laadstation dat een groot deel van haar energie direct opwekt vanuit natuurlijke bron, bijvoorbeeld door jouw zonnepanelen thuis, dan geniet je helemaal van dit voordeel! Er zijn aanbieders die hier oplossingen voor hebben. Wist jij dat je bij de aanschaf van een dergelijke oplossing ook nog eens belastingvoordeel kunt genieten. Laat je informeren over de mogelijkheden.



Leave a Comment