Citroen C-Zero

Written by on 13 april 2015 in 100% elektrisch - No comments



De Citroen C-Zero is een 100% elektrisch aangedreven auto. De auto zag in 2010 het levenslicht. De C-Zero is door de PSA Groep, waar Citroen en Peugeot onder vallen, ontwikkeld in samenwerking met Mitsubishi Motors. Het resultaat is een drieling, waar naast de Citroen C-Zero ook de Mitsubishi i-MiEV en Peugeot iOn toe behoren.



Citroen C-Zero

De Citroen C-Zero is niet de eerste elektrisch aangedreven auto in het assortiment van de Franse autobouwer. In de jaren ’90 heeft men een Citroen Saxo met elektrische aandrijving gehad, maar laten we het erop houden dat de techniek er nog niet klaar voor was. De ontwikkelingskosten wogen zeker niet op tegen de commerciële mogelijkheden van de auto. In samenwerking met de PSA Groep, de samenwerking tussen Citroen en Peugeot, ontwikkelt het Japanse Mitsubishi Motors in de jaren ’00 een nieuwe elektrische auto. De Japanners brengen deze auto in 2009 op de Japanse markt uit als de i-MiEV. Mitsubishi levert de auto ook aan de Fransen, die elk onder hun eigen naam de auto op de markt brengen. Peugeot doopt de auto tot: Peugeot iOn. Citroen noemt de auto: Citroen C-Zero, daarmee refererend aan het ontbreken van CO2-uitstoot.

Design

Citroen C-ZeroHet design van de Citroen C-Zero is nadrukkelijk gericht op het drukke stadsverkeer. De auto heeft een compacte omvang en de wielen op de hoeken, wat de wendbaarheid ten goede komt. De auto heeft ronde vormen, een fraai gewelfde daklijn en de grote voorruit en ramen rondom, die ruim zicht bieden.

In het ontwerp is de plaatsing van de accu’s meegenomen vanaf de eerste pennenstreek op het tekenpapier. De accu’s zijn keurig weggewerkt en ontnemen geen binnenruimte. De Citroen C-Zero is ondanks zijn compacte formaat zéér ruim van binnen en biedt ruim plaats aan 4 volwassen. Daarnaast is dan ruim 160 liter bagageruimte beschikbaar.

Uitrusting

De Citroen C-Zero wordt geleverd met 15” lichtmetalen wielen, ABS, airbags, Bluetooth telefoonvoorbereiding, lichtsensoren, dagrijverlichting, airconditioning, mistlampen en nog veel meer. Middels opties en accessoires tegen meerprijs, kun jij jouw Citroen C-Zero verder naar eigen wens uitrusten.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 130 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 15,9 seconden
  • Maximaal vermogen: 67 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 150 kilometer

De Citroen C-Zero is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 49 kW (67 pk volgens ECE-normen). De stroom wordt geleverd door een lithium-ion batterij (16 kWh). De auto is technisch zo ontwikkeld, dat je er prima mee uit de voeten kunt voor al jouw dagelijkse ritten binnen het drukke stadsverkeer. Je hoeft hierbij geen concessies te doen aan gebruik van de airconditioning of verwarming. Je kunt in de meest ideale omstandigheden maximaal 150 kilometer rijden op een volle accu. In de dagelijkse praktijk zal dat iets lager liggen.

Citroen C-Zero 1Opladen doet de auto deels zelf via het regeneratieve remsysteem. Door af te remmen op de elektromotor, werkt deze als een dynamo en geeft energie terug aan het accupakket. De hoeveelheid energie die zo wordt gewonnen, is niet voldoende om de accu helemaal op te laden. Daarvoor sluit je de auto aan met een kabel met stekker. Je kunt deze aansluiten op een willekeurig stopcontact. Opladen duurt dan 6 tot 11 uur. Opladen aan een speciaal laadstation gaat veel sneller. Binnen een half uur kun je al voldoende (80%) energie hebben om weer op pad te kunnen. Je hebt hier wel een andere kabel voor nodig.

Concurrentie

De concurrentie van de Citroen C-Zero wordt vanzelfsprekend gevormd door de Mitsubishi iMiEV en de Peugeot iOn. Er zijn meer 100% elektrisch aangedreven (stads)auto’s, zoals de Renault ZOENissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-up! en e-Golf, Ford Focus Electric, Kia Soul EV en de Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive.

Prijzen en bijtelling

Je rijdt al in een nieuwe Citroen C-Zero vanaf € 28.990,-. Let wel, je koopt ook het accupakket, waar andere merken hun auto’s wel aanbieden met een leaseconstructie van het accupakket. Hierdoor kan de auto goedkoper worden aangeboden, maar je krijgt wel een maandelijkse kostenpost van minimaal € 60,-. Dat kan zelfs oplopen tot over de € 100,- per maand. Omdat de auto CO2-emissie neutraal is, valt de Citroen C-Zero in de 4% bijtelling (fiscale regel- en wetgeving 2015). Dat is interessant voor de leaserijders.

Wil jij meer weten over de Citroen C-Zero en actuele acties? Kijk dan op www.citroen.nl!

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment