Ferrari LaFerrari

Written by on 26 april 2015 in hybride - No comments



De Ferrari LaFerrari is de eerste troef van de Italiaanse autofabrikant in het aanbod van hybride aangedreven sportwagens. De gecombineerde werking van een krachtige benzinemotor en een elektromotor levert nog meer vermogen. En dat is waar het bij een sportwagen in deze klasse toch om te doen is. Met maar liefst 963 pk onder de motorkap, voldoet de hybride Ferrari LaFerrari ruimschoots aan deze verwachtingen. Vanaf 2013 staat, of liever gezegd stond hij in de showroom. De 499 gebouwde exemplaren waren in korte tijd uitverkocht.



Hybride Ferrari LaFerrari

De hybride Ferrari LaFerrari is vanaf 2013 het nieuwe paradepaardje uit de sta van de Italiaanse autofabrikant. De LaFerrari volgt de Ferrari Enzo Ferrari (2002) op. Met de techniek van tegenwoordig, is Ferrari erin geslaagd de krachtige V12 benzinemotor te combineren met een evenzo krachtige elektromotor. Hierdoor is nog meer vermogen beschikbaar, terwijl men een kleine duit in het zakje van schoner rijden doet. Met 330 gram CO2-emmissie per kilometer is dat een druppel op de gloeiende plaat, maar toch …

Rijden in een Ferrari LaFerrari is een sublieme ervaring. Er wordt zelfs beweerd, dat deze ervaring bijna het rijden in een Formule 1 auto nadert. Niet voor niets hebben Formule 1 coureurs uit de Ferrari stal, Fernando Alonso en Felipe Massa een steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van deze auto. Van de Ferrari LaFerrari worden slechts 499 exemplaren gebouwd. Dit houdt de auto exclusief. De auto is al snel een verzamelaarsobject geworden en in korte tijd zijn alle 499 exemplaren verkocht!

Design

hybride Ferrari LaFerrari 1Wie aan het design van Ferrari denkt, denkt veelal ook direct aan Pininfarina. Dat is niet verwonderlijk, want al vele decennia ontwerpen de Designers van Pininfarina de meest schitterende auto’s voor Ferrari. Echter, de Ferrari LaFerrari is geheel ontworpen zonder de ondersteuning van het Italiaanse design-huis.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 350 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 2,9 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 963 pk
  • Gecombineerd brandstofverbruik: 14,2 liter per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 330 gram per kilometer

De Ferrari LaFerrari is voorzien van een 6,3 liter V12 motor, goed voor 800 pk, en een krachtige elektromotor die hier nog eens 163 pk aan toe voegt. Ferrari beweert, dat de LaFerrari de snelste ‘road-legal’ auto is die men ooit heeft gebouwd.

hybride Ferrari LaFerrariDe elektromotor dienst enkel en alleen ter ondersteuning van de krachtige benzinemotor. In tegenstelling tot andere hybride supercars, die ook enkele kilometers 100% elektrisch kunnen rijden. De accu’s van de Ferrari LaFerrari worden opgeladen via een regeneratief remsysteem: de elektromotor werkt als dynamo wanneer de auto in snelheid afneemt. Ook wanneer de V12 motor meer vermogen levert dan nodig is, wordt het teveel aan vermogen opgeslagen in het accupakket, zodat het later weer aangesproken kan worden. Dit systeem heet HY-KERS.

Concurrentie

De Ferrari LaFerrari heeft niet veel concurrenten. Supercars met hybride aandrijving zijn er niet veel, al zal het aanbod in de toekomst zeker toenemen. Enkele concurrenten zijn de Porsche 918 Spyder en de McLaren P1.

Prijzen en bijtelling

De Ferrari LaFerrari heeft een prijskaartje van circa € 1.000,000,-. Gelukkige kopers van een LaFerrari hebben de auto naar eigen wens aan kunnen passen, waardoor het niet mogelijk is om een vaste prijs te noemen. Ondanks het feit dat de auto een hybride aandrijving heeft, zou de LaFerrari nog steeds 25% bijtelling kennen. Al is het onzin om over bijtelling te praten in deze autoklasse.

Wil jij meer weten over de Ferrari La Ferrari? Kijk dan op www.ferrari.nl!

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment