Fiat 500e

Written by on 29 oktober 2018 in 100% elektrisch - No comments



De Fiat 500e is de volledig elektrisch aangedreven uitvoering van de iconische Fiat 500. De Fiat 500e wordt niet in Europa en dus Nederland aangeboden door Fiat. Via importkanalen is de Fiat 500e toch te koop op de Nederlandse markt en inmiddels rijden er al honderden rond op de Nederlandse wegen.



Fiat 500e

De Fiat 500e is de volledige geëlektrificeerde uitvoering van de Fiat 500. Het lijkt een logische stap van Fiat om hun succesmodel te voorzien van 100% elektrische aandrijving. Toch brengt Fiat de 500e niet uit in Europa. De reden hiervoor zijn voornamelijk de kosten. De Fiat 500e is in 2014 en 2015 alleen gebouwd en verkocht in Californië (VS). Als Fiat auto’s (met verbrandingsmotor) wilde blijven verkopen in deze staat, dan is men verplicht om tevens een relatief aantal elektrisch aangedreven voertuigen aan te bieden. Zo’n model dat dan wordt uitgebracht heeft een ‘compliancy car’. Zonder deze maatregel, zou Fiat waarschijnlijk de 500e niet eens hebben gemaakt, want commercieel verantwoord is het zeker niet: de CEO heeft eerder losgelaten dat op elke verkocht Fiat 500e in Californië het bedrijf $ 10.000 toe moet leggen (bron:www.500efiat.nl). Ervaringen met de Fiat 500e zijn echter bijzonder positief; de auto leent zich erg goed voor elektrisch rijden! In de media wordt gesproken over ‘de beste Fiat die niet te koop is!’

Design

Het design van de Fiat 500 is in één woord: opvallend. Zeker als je het afzet tegen de meeste andere auto’s op de Nederlandse wegen. Men heeft de nadruk gelegd op de gelijkenis met de Fiat 500 uit 20e eeuw. Bewoordingen als: dynamisch ontwerp, vloeiende lijnen en meer van dit soort termen, zijn niet van toepassing op het design van de Fiat 500. De herkenbare retrolook: de koplampen, de bolle daklijn, het gewrongen uiterlijk op de kleine wielen. Het ‘rugzakje’ of ‘bolleke’ in België is terug! Maar dan in een modern jasje. p>

Uitrusting

De Fiat 500e is tweedeurs uitvoering. De variaties qua exterieur zitten vooral in de kleur en het al dan niet hebben van een sunroof. In de auto zijn variaties op bekleding mogelijk, zoals kleurstelling en materiaal. De wagen is voorzien van audio

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 140 kilometer per uur (begrensd)
  • Acceleratie (0-100 km/u): n.b. seconden
  • Gecombineerd vermogen: 111 pk
  • Actieradius: tot 150 kilometer

De Fiat 500e heeft een 24 kWh li-on batterij en weegt 1.355 kilo, ruim 300 kilo méér dan een reguliere Fiat 500. De weglegging is hierdoor goed en het rijgedrag is prima. De actieradius op een volle accu is tot 150 kilometer. Let wel, het gaat om een auto uit 2014/2015, dus ook met de techniek van die jaren. Door technologische ontwikkeling is inmiddels een actieradius van 500 kilometer is geen uitzondering meer. Het opladen van de Fiat 500e duurt tussen de 3 en 24 uur. Snelladen kan niet. De Fiat 500e is gegarandeerd geïmporteerd. Voor gebruik in Nederland is een set Nederlandse kabels (type1) nodig.

Concurrentie

De concurrentie voor een gebruikte Fiat 500e kan worden gezocht in andere elektrisch aangedreven stadsauto’s en dan vooral van de eerste generatie, want de 500e is immers alleen in 2014 en 2015 geproduceerd. Nieuwere modellen hebben per definitie voordeel vanwege de modernere techniek (en bijbehorende prestaties). Denk aan de Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV of Renault ZOE.

Prijzen en bijtelling

Een nieuwe Fiat 500e kostte in de Verenigde Staten circa $ 33.000,-. Een gebruikte Fiat 500e kost in Nederland circa € 16.000 tot ruim € 18.000 euro. Je kunt ze vinden bij gespecialiseerde bedrijven die de auto’s importeren en rijklaar maken voor de volgende, in dit geval Nederlandse berijder.

Wil jij meer weten over de Fiat 500e? Kijk dan op www.500efiat.nl.

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment