Mitsubishi i-MiEV

Written by on 13 april 2015 in 100% elektrisch - No comments



De Mitsubishi i-MiEV is een 100% elektrisch aangedreven auto. De i-MiEV is ontwikkeld in samenwerking met Peugeot en Citroen en in 2009 op de Japanse markt verschenen. In Nederland kwam de Mitsubishi i-MiEV in 2011 beschikbaar. De compacte auto is ook beschikbaar als Peugeot iOn en Citroen C-Zero.



Mitsubishi i-MiEV (2010)

De Mitsubishi i-MiEV, een acroniem voor Mitsubishi Innovative Electric Vehicle, is ontwikkeld in samenwerking met de Franse PSA Groep, de samenwerking tussen Citroen en Peugeot. De Japanners brengen de i-MiEV in 2009 al op de Japanse markt uit en een jaar later verschijnt hij ook in Europa. In Nederland staat hij vanaf 2011 in de showroom. De auto wordt door mede-ontwikkelaars Peugeot en Citroen onder eigen label op de Europese markt uitgebracht. Peugeot verkoopt de auto als Peugeot iOn en Citroen presenteert het als Citroen C-Zero. Zo kun je als consument kiezen uit drie verschillende merken met dezelfde auto. Ondanks dat de auto technisch gelijk aan elkaar zijn, willen prijzen nogal uiteen liggen. Wist jij dat Mitsubishi i-MiEV mondiaal de eerste 100% elektrische en in massa geproduceerde auto is, die ook op de snelweg rijden kan en mag?

Design

Mitsubishi i-MiEV 1Het design van de Mitsubishi i-MiEV is modern en voor veel mensen even wennen na de eerste aanblik. De daklijn is hoog en de auto heeft grote ramen, die een ruim zicht rondom bieden. De auto staat op een compact platform en de accu’s zijn keurig weggewerkt onder de vloer van de auto. De wielen van de i-MiEV staan ver op de hoeken van de auto. Dit maakt dat de auto makkelijk manoeuvreert door het drukke stadsverkeer. Hij stuurt zeer makkelijk en licht.

In combinatie met de beperkte omvang van een elektromotor, draagt de positie van de wielen eveneens bij tot veel ruimte in de auto! De auto heeft vier ruime zitplaatsen en dan is er nog meer dan 160 liter bagageruimte beschikbaar.

Uitrusting

De Mitsubishi i-MiEV beschikt standaard over 15” stalen wielen, airconditioning, centrale portiervergrendeling, airbags, remassistentie, lichtsensor, getint glas, dagrijverlichting en radio/CD. De i-MiEV beschikt over het AVAS systeem. Dit systeem maakt een geluid wanneer een voetganger de auto nadert. Dit voorkomt ongelukken, omdat de 100% elektrisch aangedreven auto op zichzelf geruisloos is. Met opties en accessoires tegen meerprijs, kun je de auto naar wens verder uitrusten.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 130 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 15,9 seconden
  • Maximaal vermogen: 67 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 150+ kilometer

De Mitsubishi i-MiEV heeft een elektromotor met een maximaal vermogen van 49 kW (67 pk). De lithium-ion batterij (16 kWh) levert de stroom aan de elektromotor. Dit pakket maakt het mogelijk om op dagelijkse basis jezelf in het drukke stadsverkeer te begeven. Met een volle accu zijn afstanden tot 150+ kilometer te behalen.

Mitsubishi i-MiEVHet regeneratieve remsysteem zorgt ervoor dat de auto zichzelf tijdens het rijden deels oplaadt. Bij het verminderen van snelheid, werkt de elektromotor als een dynamo en geeft zodoende energie terug aan de accu. Dit is niet voldoende om de accu helemaal op te laden. Om de auto echt op te laden, sluit je de auto aan op een bron, zoals een willekeurig stopcontact of een (openbare) laadpaal.

Opladen aan een stopcontact (10A) duurt dan tot 8 uur. Opladen aan een bron met 16A duurt 6 uur. Via een snellaadstation kan de accu binnen voor 80% een halfuur opgeladen zijn. Je hebt hier wel een andere kabel voor nodig.

Concurrentie

De concurrentie van de Mitsubishi i-MiEV bestaat niet alleen uit de Citroen C-Zero en Peugeot iOn, maar ook uit elektrische (stads)auto’s, zoals de Renault ZOE, Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-up!, Volkswagen e-Golf, Ford Focus Electric, Kia Soul EV en de Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive.

Prijzen en bijtelling

Een 100% elektrische Mitsubishi i-MiEV is al beschikbaar vanaf € 19.990,-. Je koopt ook het accupakket. Andere elektrische auto’s, zoals de Renault Z.E. modellen, worden verkocht met een leaseconstructie voor het accupakket. De accu’s blijven eigendom en dus in beheer van de fabrikant. Hierdoor is de aanschafprijs van de auto relatief goedkoper, maar je krijgt wel een maandelijkse kostenpost van tientallen euro’s. Daar staat dan tegenover dat jij je nooit meer zorgen over de accu’s hoeft te maken! De i-MiEV is CO2-emissie neutraal en valt daarom in de 4% bijtelling (fiscale regel- en wetgeving 2015)!

Meer weten over de Mitsubishi i-MiEV en actuele acties? Kijk op www.mitsubishi-motors.nl!

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment