Nieuwe BMW i3

Written by on 1 april 2015 in 100% elektrisch, range extender - No comments



De nieuwe BMW i3 is een geheel nieuwe auto. Letterlijk, want de ontwerpers van BMW zijn met een leeg vel papier begonnen. Hierdoor kon een auto worden ontwikkeld die helemaal is opgebouwd en ingericht voor 100% elektrisch rijden. Met de nieuwe BMW i3 is de Duitse autofabrikant zeker geslaagd in de opzet een aantrekkelijke auto te ontwikkelen die innovatie, techniek en rijplezier naadloos heeft weten te combineren.



Nieuwe BMW i3 (2013)

In 2013 wordt de nieuwe BMW i3 officieel gelanceerd. Het Duitse automerk BMW heeft naast het invoeren van (plug-in) hybride aandrijving in bestaande modellen, ook een nieuwe serie geïntroduceerd: de BMW i-serie. De auto’s die worden uitgebracht blinken uit in innovatie. Misschien dat de ‘i’ daarvan is afgeleid? De auto’s uit de i-serie zijn 100% elektrische auto’s. De enige aandrijving wordt verzorgd door een krachtige elektromotor.

Design

Nieuwe BMW i3 - frontHet design van de nieuwe BMW i3 is opvallend, verfrissend, gewaagd en innovatief tegelijkertijd. Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de i3 is consequente duurzaamheid. De auto is ontworpen voor hoogwaardige, premium mobiliteit in het drukke stadsverkeer. De rustige vlakken zijn naadloos met elkaar verbonden, waardoor juist een vloeiende lijn ontstaat. De zwarte motorkap, dak en achterzijde van de auto, wordt de ‘black belt’ genoemd en laat de auto extra licht lijken. De auto staat op 19” smalle wielen, wat minder weerstand geeft en dus betere prestaties levert (lees: minder verbruik). Van binnen is het duurzame design doorgetrokken. Het interieur straalt eenvoud uit en is gemaakt van natuurlijke, duurzame materialen zoals FSC gekeurd hout, leder en zelfs gerecyclede materialen.

Uitrusting

De uitrusting van de nieuwe BMW i3 bevat standaard: airbags, centrale deurvergrendeling, parkeerassistentie, 4 comfortabele zitplaatsen, airconditioning, uitgebreide audio, boordcomputer met touchscreen. Door middel van toevoegen van extra pakketten tegen meerprijs, kun jij jouw BMW i3 verder aankleden en uitrusten … precies zoals jij het wilt. Zoals het Comfort pakket met onder andere licht- en regensensoren, automatische airconditioning en cruise control. Het Comfort Advance pakket doet er nog uitgebreide navigatie en veel meer bij. Liever wat extra hulp bij inparkeren? Neem dan het Parkeerssistentiepakket. En ben je veel onderweg, dan is het Snellaadpakket verstandig, zodat je onderweg bij een snellaadpaal of –station de auto snel op kunt laden en de rit weer kan vervolgen. Zeker het vermelden waard is de warmtepomp die tegen meerprijs leverbaar is. Met deze pomp wordt andere (vrijgekomen) energie dan de stroom uit de accu, gebruikt voor het verwarmen van de auto. De besparing die je doet op energie uit het accupakket, maakt het mogelijk dat je verder kunt rijden met jouw BMW i3. Let wel, de warmtepomp is niet te combineren met een range extender!

Techniek / motoren

  • Topsnelheid (begrensd): 150 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 7,2 seconden
  • Vermogen: 125 kW / 170 pk
  • Gemiddeld stroomverbruik: 14 tot 17 kWh per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer
  • Actieradius: tot wel 200 kilometer in meest efficiënte modus

De nieuwe BMW i3 is een 100% elektrisch aangedreven auto met automatische transmissie. Schakelen is er niet meer bij! Bovenstaande gegevens laten zien dat de i3 makkelijk mee kan komen in het dagelijks verkeer en qua prestaties niet onderdoet voor conventionele (stads-)auto’s met een verbrandingsmotor. Alleen doet de BMW i3 dit geheel vrij van CO2-emissie. De actieradius zal in praktijk uitkomen op zo’n 130 tot 160 kilometer

Nieuwe BMW i3De BMW i3 is ook verkrijgbaar met een rage extender. Dit is een 0,6 liter benzinemotor die enkel en alleen is bedoeld voor het opladen van de accu’s. De kleine verbrandingsmotor levert géén directe aandrijving op de wielen. Door de range extender veranderen wel de prestatie- en verbruikscijfers, maar je krijgt er een groter bereik voor terug!

De acceleratie (0-100 km/u) wordt 7,9 seconden. De verbrandingsmotor verbruikt 0,6 liter brandstof per 100 kilometer. Dat levert wel een CO2-uitstoot van 13 gram per kilometer. In praktijk loopt het stroomverbruik op naar 15 tot 18 kWh per 100 kilometer. De belangrijkste reden voor het kiezen van een range extender is het vergroten van de actieradius. Deze loopt op tot wel 340 kilometer in de meest efficiënte modus. Omdat je in praktijk te maken hebt met optrekken, accelereren en stoppen in het verkeer, zal in praktijk de actieradius van de nieuwe BMW i3 met range extender uitkomen op circa 240 tot 300 kilometer!

Het opladen van de het accupakket gebeurt met een kabel met stekker. Je kunt de nieuwe BMW i3 aansluiten op een willekeurig stopcontact. Deze wijze van opladen gaat het meest langzaam (6-8 uur). Sluit je de auto met aan op een laadstation (BMW i Wallbox) of een openbare laadpaal, dan duurt het opladen tussen 3 tot 6 uur. In een snellader kan de BMW i3 zich in een halfuur weer opladen. Voor de aansluiting op een laadstation of snellader zijn andere kabels nodig, dan voor de aansluiting op een normaal stopcontact.

Concurrentie

De nieuwe BMW i3 kent concurrentie in andere auto’s met een 100% elektrische aandrijving. Denk aan de Volkswagen e-Golf en e-up!, Renault ZOE, de drieling Peugeot iOn, Citroen C-Zero en Mitsubishi MiEV, Nissan Leaf, Ford Focus Electric of de Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive.

Prijzen en bijtelling

Je rijdt in een nieuwe BMW i3 vanaf € 35.500.- Dit is voor de uitvoering zonder range extender. Wil je wél een range extender dan betaal je € 39.991,- Wist jij dat je bij aanschaf van een i3 met range extender wel BPM (€ 253,-) betaalt, terwijl de uitvoering zonder range extender BPM-vrij is? Voor de zakelijke rijders: de nieuwe BMW i3 valt in de 4% bijtelling.

Wil jij meer weten over de nieuwe BMW i3 en actuele acties? Kijk dan op www.bmw.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment