Nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid

Written by on 13 april 2015 in plug-in hybride-auto's - No comments



De nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid is een plug-in hybride auto, uitkomend in het segment van premium SUV’s. De Porsche Cayenne S E-hybrid is met deels elektrische aandrijving is gebaseerd op de tweede generatie van de Cayenne. De auto beschikt over veel vermogen (416 pk) en weet dit toch te combineren met lage verbruiks- en emissiecijfers, waardoor de auto zelfs in de 14% bijtelling valt! De levering van de nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid is vanaf eind 2014 begonnen!



Nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid

De Porsche Cayenne is een SUV welke vanaf 2002 op de markt is. Met de Cayenne wilde de Duitse autofabrikant een graantje meepikken van de enorm sterk toegenomen interesse in premium SUV modellen. Voor Porsche was een SUV een ware doorbraak, daar het merk met name bekend is van de kleine sportwagens. De Cayenne is een enorm succes en vanaf 2011 volgt de tweede generatie. De tweede generatie Porsche Cayenne is iets langer en toch lichter dan de voorganger. De auto is meer gestroomlijnd, mede door een meer liggende voorruit, lagere en meer aflopende daklijn en eveneens een platter liggende achterruit. Inmiddels heeft Porsche ook de Panamera in het assortiment en het interieur van de tweede generatie Cayenne is deels geïnspireerd door het interieur van deze Panamera.

nieuwe Porsche Cayenne S E-hybrid 1Nieuws in 2014 is de aankondiging van de plug-in hybride uitvoering: de nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid! Het is niet de eerste Cayenne met hybride aandrijving. Vanaf 2011 is er in de Verenigde Staten de hybride Porsche Cayenne S Hybrid beschikbaar. In Nederland is deze niet verkocht. Vanaf 2015 kun je volop rijden in de nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid. De plug-in hybride auto vervangt overigens de hybride Cayenne S op de markten waar deze te koop was.

Design

De nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid oogt atletische en gespierd! Zo kondigt Porsche het externe design aan. Ten opzichte van de eerdere Cayenne, heeft de auto meer uitstraling gekregen. Alle afzonderlijke elementen van het ontwerp zijn nog meer op elkaar afgestemd. De auto is voorzien van nieuwe bumpers, spatborden, motorkap, luchtinlaten en nog veel meer. Je ziet in één oogopslag dat je met een sportauto te maken hebt.

Uitrusting

Standaard heeft de auto onder andere 18” wielen, Hill Control, cruise control, alle ramen elektrisch bedienbaar, Bi-Xenon koplampen, LED dagrijverlichting en achterlichten, infotainment met 4,8” scherm in dashboard, airbags rondom en automatische climate control. Je kunt jouw nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid helemaal naar smaak en wens aanpassen en aanvullen met opties en accessoires tegen meerprijs. Niet alleen kleuren en materialen (hout en leer), maar ook bijvoorbeeld tot 21” lichtmetalen wielen, of een uitgebreide audiovoorziening van BOSE.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 243 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 5,9 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 416 pk
  • Gecombineerd brandstofverbruik: 3,4 liter per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 79 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): maximaal 36 kilometer

De nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid heeft een 3.0 liter V6 benzinemotor (333 pk) en een elektromotor (95 pk). Gezamenlijk zijn ze goed voor 416 pk. De transmissie wordt geregeld door een 8-traps Tiptronic S automaat met start/stop functie. De auto heeft permanente vierwielaandrijving. Primair is de elektromotor bedoeld voor de ondersteuning van de verbrandingsmotor. Samen zijn ze goed op elkaar ingespeeld. Je kunt ook een beperkte afstand met 100% elektrische aandrijving afleggen. De nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid beschikt over meerdere instellingen, die het rijgedrag, rijcomfort en daarmee de verbruikscijfers beïnvloeden. Een optie tegen meerprijs is de extra luchtvering, waarmee jij jouw nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid als een limousine over het wegdek laat glijden.

nieuwe Porsche Cayenne S E-hybridOpladen doet de auto deels zelf middels regeneratieve remsysteem. Bij het minderen van vaart, fungeert de elektromotor als dynamo, die de vrijgekomen energie omzet in stroom en deze opslaat in de accu. Wanneer je ook volledig elektrisch gaat rijden, dan is het verbruik groter dan wat dit systeem teruggeven kan. Je zult dan de auto moeten opladen aan de kabel.

Opladen kan in elk willekeurig stopcontact, aan een (openbaar) laadstation of aan een snellader. Afhankelijk van de bron waar je de auto op aansluit, heb je andere kabels nodig en verschilt de laadtijd. Laat je uitgebreid informeren door de dealer met betrekking tot het laden.

Concurrentie

De nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid heeft concurrentie van andere premium SUV’s met hyrbide en plug-in hybride aandrijving. Denk onder andere aan de BMX X5, Mercedes-Benz GLE 500e, Volvo XC90, Audi Q7, Land Rover Range Rover, Volkswagen Touareg en Lexus RX450h.

Prijzen en bijtelling

Een nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid heb je al vanaf € 85.100,-. Door jouw keuzes op gebied van aankleding en uitrusting zal deze prijs oplopen. Vanwege de gunstige cijfers op gebied van verbruik en uitstoot van CO2, valt de nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid in de 14% bijtelling (fiscale wet- en regelgeving 2015).

Meer weten over de nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid? Zie www.porsche.nl!

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment