Nieuwe Volkswagen XL1

Written by on 15 april 2015 in plug-in hybride-auto's - No comments



De Volkswagen XL1 is een plug-in hybride tweepersoons auto van het Duitse automerk. De Volkswagen XL1 heeft een dieselmotor en een elektromotor. Het design van de XL1 is zo doordacht, dat het mogelijk is om 100 kilometer te rijden op slechts 1 liter brandstof. Daarmee heeft Volkswagen met de XL1 een ongeëvenaarde prestatie geleverd. De XL1 is in een gelimiteerde oplage van slechts 250 stuks op de markt gezet in 2013.



Volkswagen XL1

Jarenlang heeft het Duitse automerk Volkswagen in het geheim gewerkt aan een auto die de traditionele autobranche op de grondvesten moest laten schudden. Met de Volkswagen XL1 is dat gelukt. Deze tweepersoons auto is een diesel plug-in hybride auto. De XL1 is zo ontwikkeld, met lichtgewicht materialen, een perfecte stroomlijn en ontwerp en afstelling van de motor en de transmissie, dat er verbruikscijfers worden behaald die hun gelijke niet kennen.

volkswagen xl1Al in 2002 is er een studiemodel, genaamd Volkswagen 1-litre, die laat zien in welke richting Volkswagen de auto in de toekomst ziet. Doel was het ontwikkelen van een voertuig dat 100 kilometer rijden kan op 1 liter brandstof. Het model is een tweezitter, ditmaal met de stoelen achter elkaar. In 2009 laten de Duitsers een doorontwikkeling van het studiemodel zien: de L1.

Het basisidee is nog altijd hetzelfde, maar deze L1 lijkt klaar voor productie. Verwachting was dan ook dat de L1 medio 2013 op de markt zou komen. Totdat in 2011 de XL1 is aangekondigd. Een tweepersoons voertuig, dat in Qatar voor het eerst is getoond aan het publiek, gelabeld als een SEV (Super Efficient Vehicle). In 2013 rolt de Volkswagen XL1 van de band in een gelimiteerde oplage van 250 stuks, die alleen in Europa worden afgezet. Slechts 200 stuks zijn beschikbaar voor verkoop. Vanwege het grotere aantal geïnteresseerden, worden ze per loting verkocht.

Design

Over het design kun je kort zijn. Alles aan deze auto is gericht op het reduceren van het energieverbruik. Het materiaal dat is gebruikt is zoveel als mogelijk lichtgewicht. De auto weegt 795 kilogram. De stroomlijn voert de boventoon in het uiterlijk van de auto, teneinde de luchtweerstand tot een minimum te beperken. De dichte wielkasten achter en een hoogte van slechts 115 centimeter, dragen hieraan bij. Het resultaat is een futuristisch ogende auto. Zo ontbreken bijvoorbeeld spiegels aan de auto. Deze zijn vervangen door kleine LCD monitoren in de portieren. Ook een achteruitkijkspiegel in de auto ontbreekt overigens. De uitermate zuinige dieselmotor in combinatie met de elektromotor is tot in perfectie doorontwikkeld. De afstelling en samenwerking tussen de motoren en transmissie is gericht op het zo efficiënt mogelijk verbruiken van de energie.

Uitrusting

De Volkswagen XL1 is een auto waarmee je zo de weg op kunt. De auto is voorzien van systemen die bijdragen aan de veiligheid, zoals airbags, ABS, tractiecontrole, stabiliteitssystemen en meer. De auto is verder redelijk basis uitgerust. Audio en navigatie zijn aanwezig, maar verder is veel buiten de auto gelaten, met name om gewicht te besparen.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 160 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 12,7 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 69 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 21 gram per kilometer

De Volkswagen XL1 is voorzien van een uiterst moderne en zuinige 0,8 liter tweecilinder TDI dieselmotor (48 pk). Daarnaast heeft de auto een elektromotor (27 pk), die in de hybride stand de TDI-motor ondersteunt bij accelereren. De transmissie wordt verzorgd door een 7v. sequentiële automaat. Het gemiddelde verbruik ligt op slechts 0,9 liter op 100 kilometers. Je kunt ook alleen op de dieselmotor rijden of alleen op de elektromotor (tot 50 kilometer).

De dieselmotor haalt de brandstof uit de benzinetank van slechts 10 liter. De elektromotor krijgt stroom van het lithium-ion accupakket. Deze wordt opgeladen door het recuperatieve remsysteem, waarbij de vrijkomende remenergie bij het verminderen van vaart, wordt omgezet in stroom, welke wordt teruggegeven aan de accu’s. In de kofferbak van circa 120 liter staat een omvormer met een gewicht van 22 kilo (!) Deze dien je uit de auto te halen en aan te sluiten op een regulier stopcontact. Laden bij een laadpaal of wallbox thuis is er niet bij. Dat is een minder punt aan de XL1. In nog geen 3 uur is de XL1 volledig opgeladen. Je neemt de omvormer meer of laat hem thuis, afhankelijk van je reis.

Concurrentie

volkswagen xl1 1De Volkswagen XL1 heeft niet een echte concurrent. Het is een auto die gericht is op de toekomst volgens autofabrikant Volkswagen. Er zijn meerdere merken die intensief bezig zijn met de toekomst. Af en toe durft een merk een gewaagd conceptmodel in productie nemen en aanbieden op de markt. De BMW i3 en BMW i8 zijn hier voorbeelden van.

Prijzen en bijtelling

Een Volkswagen XL1 heeft een prijskaartje vanaf € 112.866,-. De auto is dermate uniek, dat over lease en bijtelling niet gesproken hoeft te worden. De auto zal veel als collectorsitem bij verzamelaars terecht komen.

Wil jij meer weten over de Volkswagen XL1? Kijk dan op www.volkswagen .nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment