Opel Ampera-e (2018)

Written by on 17 oktober 2018 in 100% elektrisch - No comments



De Opel Ampera-e is qua naam de opvolger van de Opel Ampera, maar is feitelijk een geheel nieuwe auto. Het ontwerpen van de Ampera-e is begonnen met een leeg tekenvel. De auto moet voorzien in de behoefte aan elektrisch rijden met de technologische mogelijkheden van nu en de nabije toekomst.



Opel Ampera-E (2018)

De Opel Ampera-e is een volledig elektrisch aangedreven auto. De Opel Ampera-e wordt als bijzonder positief beoordeeld vanwege de (relatief) schappelijke prijs in combinatie met de prestaties van de auto. Hier is vooral de actieradius van belang: ruim 500 kilometer kan de Ampera-e rijden op een volle accu.

Design

Het design deelt de Opel Amera-e met de Chevrolet Bolt EV (niet in Nederland verkrijgbaar). Opel en Chevrolet hebben zo vaker de handen ineen geslagen . De Ampera-e is een hatchback met relatief korte wielbasis. Het uiterlijk van de auto is dynamisch, wat wordt benadrukt door het lijnenspel en meerdere chroomaccenten. De auto oogt compact, maar van binnen is de ervaring juist bijzonder ruimtelijk. Van binnen zijn is de afwerking is van goede kwaliteit, zoals bij een goede middenklasser verwacht mag worden.

Uitrusting

De Opel Ampera-e komt in een Business en een Business Executive uitvoering. De auto is standaard al rijk uitgerust met een 10,2”touchscreen voor informatie over de auto en bediening van bijvoorbeeld de audio (Apple Carplay / Android Auto). Navigatie ontbreekt in de Ampera-e. De auto staat op 17” lichtmetalen velgen en beschikt over LED-dagrijverlichting en achterlichten. Met talloze opties kan de auto tegen meerprijs verder worden uitgerust of aangepast. Denk aan een Bose audiosysteem of stoelverwarming

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 150 kilometer per uur (begrensd)
  • Acceleratie (0-100 km/u): 7,3 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 140 kW / 204 pk
  • Actieradius: 520 kilometer

De Opel Ampera-e beschikt over 288 lithium-ion-cellen en een capaciteit van 60 kWh. De accu’s zijn hittebestendig en vloeistof gekoeld, zodat zij in elk seizoen optimaal presteren. Het accupakket is keurig verwerkt in de bodem van de auto, waardoor het zwaartepunt laag ligt. Dit komt het rijgedrag van de auto ten goede: de 1.600 kilogram zware auto ligt stabiel op de weg. De accu’s beperken de ruimte in de auto niet: er is plaats voor 5 volwassenen!

De traploze automaat maakt het rijden in de Ampera-e vlot en makkelijk. Laden kan zowel aan het reguliere stopcontact, aan een laadstation thuis of aan de publieke snelladers. In een halfuur laden levert dat respectievelijk circa 6, 12 of zelfs 150 kilometer nieuw rijplezier. De auto is verder rijkelijk uitgerust met technologische systemen die bijdragen aan zowel het rijcomfort als -veiligheid. Denk aan een automatisch noodremsysteem, dode hoekwaarschuwing en rijstrookassistentie. De achteruitrijdcamera helpt bij het veilig en makkelijk inparkeren.

Concurrentie

De Opel Ampera-e heeft als concurrentie onder andere de Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona of de Volkswagen e-Golf.

Prijzen en bijtelling

Je rijdt al een Opel Amera-E vanaf € 46.699,-. Leaserijders genieten van de fiscale korting en betalen slechts 4% bijtelling. Door uitbreiding in opties en uitvoering kan de prijs oplopen, wat tot meer bijtelling kan leiden. In de belastingplannen 2019 geldt een bijtelling van 22% over het waardedeel boven de € 50.000.

Wil jij meer weten over de Opel Ampera-e? Kijk dan op www.opel.nl.

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment