Opel Ampera

Written by on 13 april 2015 in range extender - No comments



De Opel Ampera is een elektrisch aangedreven auto met een range extender. De elektromotor krijgt de stroom van een lithium-ion batterij en als deze bijna leeg is, springt een 1.4 liter verbrandingsmotor bij. Deze kleine motor is de range extender. In 2009 werd de Opel Ampera in Genève aan het publiek getoond en vanaf eind 2011 werd hij geleverd. De Ampera is technisch identiek aan de Chevrolet Volt.



Opel Ampera

De Opel Ampera is door de Duitse autofabrikant, onderdeel van General Motors, aangekondigd als een 100% elektrisch aangedreven auto. Deels is dat terecht, omdat de elektromotor de primaire aandrijvingsbron is. Echter, de Ampera heeft weldegelijk een verbrandingsmotor. Je kunt daarentegen niet spreken van een hybride auto, zoals deze veel op de markt beschikbaar zijn.

Design

Het design van de Opel Ampera is er helemaal op gericht, zo min mogelijk, luchtweerstand te creëren. Hiertoe heeft men onder andere de luchtstroom rond de voorzijde van de auto en langs de spiegels geoptimaliseerd. Dit draagt bij aan betere prestaties: het energieverbruik daalt, waardoor de auto jou verder brengen kan. Het gebruik van lichtgewicht materialen dient hetzelfde doel.

Opel Ampera 1De koplampunits zijn als een boemerang samen met de mistlampen en richtingaanwijzers verbonden. Op de neus ontbreekt natuurlijk het Opel logo niet. De auto heeft, mede vanwege de sideskirts en dikke bumper, een dynamisch, sportief, wellicht zelfs agressief uiterlijk. De auto ligt relatief laag op de weg. Dit oogt niet alleen sportief, ook dit is ten gunste van de verminderde luchtweerstand.

Uitrusting

De Opel Ampera is standaard rijk uitgerust met onder andere: chromen accenten, elektrisch bedienbare en/of instelbare buitenspiegels, ramen en stoelen, lederen bekleding, 17” lichtmetalen wielen, airbags, keyless entry, cruise control, uitgebreide infotainment met 7” touchscreen en 6 speakers. Tegen meerprijs zijn opties en accessoires beschikbaar, zoals het Opel Eye Camera Systeem. Hiermee heb je technologie aan boord: Traffice Sign Detaction System, Following Distance Indicator, Lane Departure Warning, Parkeerassistentie voor en achter en een achteruitrijcamera.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid (begrensd): 150 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 7,2 seconden
  • Vermogen: 125 kW / 170 pk
  • Gemiddeld stroomverbruik: 14 tot 17 kWh per 100 kilometer
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 27 gram per kilometer
  • Actieradius: 60 kilometer (alleen elektrisch) tot 500 kilometer met range extender

De techniek van een elektrisch aangedreven auto met range extender, is een andere techniek dan een hybride of plug-in hybride aandrijving. Waar bij een hybride aandrijving de verbrandingsmotor de primaire aandrijfbron is en de elektromotor ondersteuning biedt, is het bij de range extender eigenlijk andersom. Bij een plug-in hybride bestaat de mogelijkheid om ook een kleine afstand geheel elektrisch af te leggen.

Bij een elektrische auto met range extender, is de elektromotor de primaire aandrijfbron. De 1.4 liter benzinemotor is bedoeld om via een dynamo stroom te leveren aan de elektromotor, zodra de accu’s leeg raken. Op deze wijze kan de elektrisch aangedreven auto verder rijden, dan dat een volgeladen accu de auto brengen kan. Vandaar de naam: ‘range extender’. Op een volle accu kan de Opel Ampera een afstand van 60 kilometer afleggen. Door de range extender kan dit worden vergroot tot wel 500 kilometer.

Opel AmperaDe stroom die door de verbrandingsmotor wordt verzorgd, maar welke niet direct wordt gebruikt, wordt opgeslagen in de accu. Alleen als de auto harder rijdt dan 50 kilometer per uur, kan de verbrandingsmotor rechtstreeks de achterwielen aandrijven, maar ook nu alleen ter ondersteuning aan de elektromotor, welke de primaire bron van aandrijving blijft.

Het opladen van de accu gebeurt niet alleen met het overschot aan stroom van de verbrandingsmotor. De accu wordt tevens gevoed door een recuperatief remsysteem. Bij het remmen op de motor fungeert de elektromotor wederom als dynamo. De remenergie wordt omgezet in stroom en opgeslagen in de accu. Het recuperatieve remsysteem en de verbrandingsmotor kunnen nooit de accu helemaal opladen. Je zult de accu met een kabel helemaal goed moeten opladen! Je laadt de Ampera op aan een normaal stopcontact en binnen 4 uur zijn de accu’s weer helemaal opgeladen. Je kunt de Opel Ampera niet aansluiten op een snellader.

Concurrentie

De meest directe concurrentie van de Opel Ampera wordt geleverd door de Chevrolet Volt. Niet zo gek, omdat het technisch exact dezelfde auto is. Chevrolet is eveneens onderdeel van General Motors. Andere auto’s met de techniek van een range extender zijn: Fisker Karma en BMW i3 . Laatstgenoemde is niet standaard, maar optioneel met range extender leverbaar.

Prijzen en bijtelling

Een Opel Ampera rijdt je al vanaf € 39.990,-. Vanwege de lage CO2 uitstoot valt de Opel Ampera in de 7% bijtelling (in fiscale wet- en regelgeving 2015).

Wil jij meer weten over de Opel Ampera en actuele acties? Kijk dan op www.opel.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment