Peugeot iOn

Written by on 15 april 2015 in 100% elektrisch - 9 Comments



De Peugeot iOn is een 100% elektrisch aangedreven voertuig van het Franse automerk. De Peugeot iOn verscheen in 2010 op de markt. Het is technisch dezelfde auto als de Citroen C-Zero, welke beiden rebadged uitvoeringen van de Mitsubishi i-MiEV zijn. De Peugeot iOn is bij de consument geen doorslaand succes, met name door de hoge verkoopprijs en derhalve niet meer leverbaar via de dealer.



Peugeot iOn

Het samenwerkingsverband tussen Peugeot en Citroen, de PSA Group, slaan halverwege de jaren ’00 de handen inéén met de Japanse autofabrikant Mitsubishi. Er wordt een elektrisch voertuig ontwikkeld, dat door elk van de merken afzonderlijk op de markt gebracht kan worden. Mitsubishi brengt de i-MiEV uit in 2009 in Japan en in 2010 in Europa. In dat jaar komen ook de Citroen C-Zero en Peugeot iOn op de Europese markt beschikbaar.

De Mitsubishi wordt voor een aanzienlijk lagere prijs in de markt gezet, dan de Citroen en de Peugeot. Dit heeft als gevolg dat de verkoopcijfers van de Franse uitvoeringen aanzienlijk lager liggen. Hiermee staat zelfs de samenwerking met Mitsubishi onder druk, daar de beoogde af te nemen aantallen auto’s niet worden behaald. De werkelijke verkoopcijfers zijn slechts een fractie van de verwachte aantallen.

Peugeot ionWaar de Peugeot iOn de weg naar de consument maar moeizaam weet te vinden, zijn er wel bedrijven en overheidsinstellingen die de auto omarmen. Het bedrijf Greenwheels (carsharing) heeft in 2011 als testproject 25 exemplaren opgenomen in het aanbod. In 2013 heeft Greenwheels de stekker uit het project getrokken, omdat de klanten de elektrische auto veel laten staan uit angst voor een beperkte actieradius.

Design

Het design van Peugeot iOn is nadrukkelijk ontwikkeld voor deelname in het drukke stadsverkeer. De auto is compact van buiten, maar ruim van binnen. Dit heeft men ondermeer kunnen bereiken door de wielen van de auto ver op de hoeken van de auto te plaatsen. Dit komt de binnenruimte ten goede en geeft de Peugeot iOn ook een hoge mate van wendbaarheid. De auto biedt ruim plaats aan vier inzittenden en ruim 160 liter aan bagageruimte.

De accu’s nemen bij de iOn géén bestaande binnenruimte in beslag. Vanaf het eerste moment dat de tekenpen op papier is gezet, is rekening gehouden met het wegwerken van de accu’s. Deze liggen in een keurig afgesloten ruimte onder de auto. Dit geeft de auto ook een laag zwaartepunt, wat het rijgedrag positief beïnvloedt. Veel andere merken bouwen een bestaand model om tot een elektrische auto, waarbij de accu’s weggewerkt moeten worden in bijvoorbeeld de bagageruimte. Dat gaat ten koste van beschikbare ruimte. Door de ronde vorm, hoge daklijn en grote raampartijen, heb je goed zicht rondom.

Uitrusting

De Franse autofabrikant heeft de Peugeot iOn als een volwaardige, moderne auto willen marketen. De standaarduitrusting is vrijwel compleet: 15” lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, automatische verlichting, dagrijverlichting, centrale vergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, airconditioning, uitgebreide audio met Bluetooth en USB-aansluiting, elektrisch bediende ruiten vóór en achter en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Dat omvat ook de veiligheid: standaard heeft de auto zes airbags, ESP, elektronische remkrachtverdeling, noodrem-assistentie en een stevige kooiconstructie. Opties biedt Peugeot niet aan, omdat de auto vrijwel compleet is. De enige keuzes die je nog kunt maken zijn de kleur en het al dan niet toevoegen van een navigatiesysteem.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 130 kilometer per uur
  • Acceleratie (0-100 km/u): 15,9 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 67 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer
  • Actieradius (alleen elektrisch): 150 kilometer

Het opladen van de accu’s van de Peugeot iOn geschiedt deels door het recuperatieve remsysteem. Dat is niet afdoende, dus dien je de auto op te laden aan een laadbron. Met een gewone stekker aan het lichtnet, laadt de iOn in 6 uur weer op. Duurt dat te lang, dan is snelladen met een speciale aansluitkabel mogelijk. In slechts 15 minuten wordt de accu van jouw Peugeot iOn voor 50% opgeladen en in 30 minuten tot 80% van de volledige capaciteit. In de praktijk is gebleken, dat snelladen slechts in uitzonderlijke situaties van pas komt en dat het regulier opladen tussen de ritten door meer dan afdoende is.

Concurrentie

Peugeot ion 1De Peugeot iOn heeft in de periode dat zij op de markt is gekomen relatief weinig concurrentie. Natuurlijk waren er de Citroen C-Zero en Mitsubishi i-MiEV. Anno 2015 zijn er meer merken die een 100% elektrisch aangedreven stadsauto in het assortiment hebben, zoals de Nissan Leaf, Kia Soul, Volkswagen e-up, Renault ZOE en BMW i3. De Smart ForTwo is een goed alternatief, al heeft het wel twee zitplaatsen minder.

Prijzen en bijtelling

De verkoopprijs van een Peugeot iOn ligt op € 29.550,-. Je bent voor deze prijs ook eigenaar van het accupakket, dat met 5 jaar garantie wordt geleverd. Sommige andere merken kiezen er voor om de accu’s in eigendom te houden en deze tegen een leasebedrag per maand beschikbaar te stellen.

Meer weten over de actuele (semi-)elektrisch aangedreven modellen van Peugeot? Kijk dan op www.peugeot.nl

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



9 Comments on "Peugeot iOn"

  1. best cbd gummies 18 juli 2020 at 12:23 ·

    I’m the proprietor of JustCBD Store brand (justcbdstore.com) and am trying to expand my wholesale side of business. I am hoping someone at targetdomain can help me ! I thought that the best way to do this would be to talk to vape companies and cbd retailers. I was really hoping if anyone could recommend a reputable web site where I can buy Vape Shop B2B Marketing List I am presently reviewing creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. On the fence which one would be the very best solution and would appreciate any support on this. Or would it be simpler for me to scrape my own leads? Ideas?

  2. Short Sales 28 juli 2020 at 13:06 ·

    Having read this I thought it was really informative. I appreciate you spending some time and energy to put this information together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!

  3. Cosmo Optical 28 juli 2020 at 22:22 ·

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up plus the rest of the website is very good.

  4. Golden Talon Construction 30 juli 2020 at 09:20 ·

    I blog quite often and I seriously thank you for your information. This great article has really peaked my interest. I will bookmark your website and keep checking for new details about once per week. I opted in for your RSS feed too.

  5. Somly 30 juli 2020 at 14:29 ·

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post and also the rest of the website is very good.

  6. Swat Mosquito Systems 1 augustus 2020 at 14:45 ·

    It’s hard to come by well-informed people in this particular topic, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks

  7. dark techno bands 2 augustus 2020 at 06:00 ·

    This is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Brief but very precise information… Many thanks for sharing this one. A must read post!

  8. Branch Right 3 augustus 2020 at 01:05 ·

    I’m impressed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that’s both equally educative and amusing, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue is something which not enough folks are speaking intelligently about. Now i’m very happy I stumbled across this in my search for something relating to this.

  9. Merle Politowski 7 augustus 2020 at 08:40 ·

    I simply want to say I am just all new to blogs and certainly liked your web blog. Probably I’m going to bookmark your blog post . You actually have excellent articles and reviews. With thanks for sharing your web page.

Comments are now closed for this article.