Suzuki Ignis Hybrid (2017)

Written by on 12 oktober 2018 in hybride - No comments



De Suzuki Ignis Hybrid is één van de modellen van het Japanse automerk, in welke een hybride techniek is toegevoegd aan de verbrandingsmotor. Suzuki laat niet alleen zien, dat zij moderne auto’s kan bouwen, maar ook dat zij moderne techniek toegankelijk maakt. De Ignis is een frisse, compacte auto met een stoer uiterlijk.



Suzuki Ignis Hybrid (2017)

De Suzuki Ignis Hybrid is de uitvoering van de nieuwe generatie Ignis, welke is voorzien van elektrische ondersteuning aan de benzinemotor. Gegenereerde vrijgekomen energie bij het afremmen wordt gebruikt om de prestaties van de auto te verbeteren, dan wel om energie te hergebruiken, wat het brandstofverbruik verminderd. Met deze techniek in meerdere van haar modellen laat Suzuki zien, dat milieubewust autorijden voor iedereen toegankelijk is en niet alleen in dure, grote auto’s toegepast kan worden.

Design

De Suzuki Ignis valt in het segment: Ultra Compact SUV. Binnen deze klasse behoort het tot de top. Zelfs langere mensen kunnen prima plaats nemen in de Ignis. Het uiterlijk van de auto kenmerkt zich door een outdoor-stijl. Men heeft elementen uit het verleden opgenomen in het ontwerp, welke verder modern en kleurrijk genoemd mag worden. De Suzuki Ignis heeft een hoge instap en tevens een hoge zitpositie.

Uitrusting

De Suzuki Ignis Hybrid komt in de Smart uitvoering en is uitgerust met ondermeer: airconditioning, audio, navigatie, cruise control, lichtmetalen velgen (16”) en Dual Camera Brake Support (DBCS): een geavanceerd camerasysteem achter de voorruit. Kom jij te dicht op je voorligger of steekt er plotseling een voetganger over, dan reageert het systeem. Bij slingeren of per ongeluk je rijbaan verlaten, trilt het stuur.

Techniek / motoren

  • Topsnelheid: 170 kilometer per uur (begrensd)
  • Acceleratie (0-100 km/u): 11,8 seconden
  • Gecombineerd vermogen: 90 pk
  • Gemiddelde CO2-uitstoot: 97 gram per kilometer
  • Gemiddelde verbruik: 4,3 liter/100 kilometer (circa 1:23,3)

De Suzuki Ignis Hybrid heeft een 1.2 liter K12C DualJet benzinemotor (16 kleppen en handgeschakeld). De auto is voorzien van SVHS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Dit is een slimme hybride-aandrijving om brandstofverbruik en emissie te beperken. Een start generator vormt het hart van het systeem. Die slaat de energie die vrijkomt bij het afremmen op in een lithium-ion-accu. Deze energie wordt vervolgens weer gebruikt voor bijvoorbeeld het herstarten van de motor, assistentie bij het optrekken, de verlichting en het afspelen van je favoriete muziek. Dit bespaart niet alleen energie, maar ook brandstof (bron: suzuki.nl).

De Suzuki Ignis Hybrid is tegen meerprijs ook verkrijgbaar met AllGrip. Deze vierwielaandrijving is zowel handmatig, deels als ook volledig automatisch in te stellen. AllGrip heeft invloed op de prestaties en het verbruik.

Concurrentie

De Suzuki Ignis Hybrid kent haar concurrenten vooral in de compacte klasse. Denk aan de Toyota Yaris, die vergelijkbare techniek kent. In hetzelfde segment zijn meerdere volledig elektrisch aangedreven auto’s beschikbaar, zoals de Renault ZOE, Volkwagen e-up! of de Fiat 500e.

Prijzen en bijtelling

De Suzuki Ignis Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 18.599. De uitvoering met AllGrip kost precies € 2.000,- meer. Met betrekking tot bijtelling voor de zakelijke rijder: de auto valt in het Nederlandse belastingstelsel (2018) binnen de 22% schaal en komt vrijwel niet in aanmerking voor belastingvoordeel (BPM en wegenbelasting).

Wil jij meer weten over de ? Kijk dan op www.suzuki.nl.

Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!



Leave a Comment