
De nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid is het logische vervolg op de succesvolle Toyota Prius, wat een hybride auto is. De Toyota Prius plug-in hybrid heeft zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Wat hij nog extra heeft, ten opzichte van de ‘gewone’ Toyota Prius, is de mogelijkheid om de auto met een kabel op te laden aan een stopcontact of laadpaal. Hiermee kan nog meer voordeel worden gehaald uit de aanwezigheid van de elektromotor. De nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid is vanaf 2012 in Nederland leverbaar.
Toyota Prius plug-in hybrid
De Toyota Prius is van oorsprong een hybride auto. Dat wil zeggen dat er twee motoren in de auto zijn geplaatst, die beiden voor de aandrijving van de auto zorgen en beiden een eigen bron voor brandstof hebben. De verbrandingsmotor in de Prius verbruikt benzine uit de brandstoftank en de elektromotor verbruikt stroom, welke is opgeslagen in het accupakket. De Toyota Prius rijdt al vanaf 1997 rond in Japan en vanaf na het millennium ook op de Nederlandse wegen. De Prius is de eerste auto met (gedeeltelijk) elektrische aandrijving die zijn weg heeft kunnen vinden naar een commercieel succes! De Prius heeft de weg vrij gemaakt voor een geheel nieuwe generatie auto’s: de hybride!
De nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid is het logische vervolg op de normale, hybride Prius. De plug-in hybride heeft alle voordelen van de ‘gewone’ hybride, maar kan ook via een kabel met stekker worden aangesloten op een externe bron, waarmee je de accu’s binnen enkele uren (afhankelijk van de wijze van opladen) weer helemaal volgeladen kunnen worden. De normale Prius kan de accu’s alleen opladen door ermee te rijden: de verbrandingsmotor voedt het accupakket en een regeneratief remsysteem helpt hierbij. De plug-in hybride neemt enorm in populariteit toe ten koste van de gewone hybride. Dat heeft te maken met het feit, dat je met de plug-in hybride méér bewust kunt rijden door meer en intensiever gebruik te kunnen maken van de elektromotor!
Design
Over het design van de Toyota Prius zijn de meningen verdeeld, al direct na het uitkomen van de eerste beelden van de eerste generatie. Bij het ontwerpen diende men rekening te houden met het relatief grote accupakket, dat óók ergens in de auto moest worden ingebouwd.
Het design van de auto week af van de conventionele automobiel en dat is vaak een kwestie van wennen. Bij de tweede generatie (2003) kreeg de Prius het design dat Toyota in de jaren erna zal blijven hanteren. Ook de derde generatie (2009) bouwde voort op hetzelfde design: een korte spitse neus, het hoge en bolle midden en de opgehoogde, vlakke achterzijde (zogeheten: ‘midsize liftback’). De Toyota Prius heeft 5 ruime zitplaatsen en een grote bagageruimte (441 liter). Er is ook de Toyota Prius Wagon met 7 zitplaatsen!
Uitrusting
De nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid is verkrijgbaar in meerdere uitrustingsniveaus:
- Aspiration
- Dynamic Business
- Executive Business
De Aspiration is al zeer rijk uitgerust. De Japanse autofabrikant heeft veel technologische systemen die bijdragen aan veiligheid en rijcomfort standaard in de auto geplaatst. Er is altijd spraken van een overtreffende trap, dus de Dynamic Business doet er een schepje bovenop. De meest rijk uitgeruste variant is de Executive Business. Een centraal multi info display geeft toegang tot veel informatie over het verbruik van de auto. Systemen, zoals een climate control, audio- telefoon- en entertainmentsysteem, navigatie en nog veel meer maken het rijden aangenaam.
Techniek / motoren
- Topsnelheid: 180 kilometer per uur
- Acceleratie (0-100 km/u): 10,8 seconden
- Gecombineerd vermogen: 100 kW/136 pk
- Gecombineerd brandstofverbruik: 2,1 liter per 100 kilometer
- Gemiddelde CO2-uitstoot: 49 gram per kilometer
- Actieradius (alleen elektrisch): circa 20 kilometer
- Actieradius (gecombineerd): 1.200 kilometer
De nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid heeft zowel een 1.8 liter VVT-i benzinemotor (99 pk) en een elektromotor (82 pk). Gecombineerd leveren ze maar liefst 136 pk, tegen zeer gunstige verbruikscijfers. Je kunt de motoren in verschillende standen met elkaar laten samenwerken. De verbrandingsmotor is het zuinigst als deze in een vlak toerental draait. Laat de elektromotor dus bijspringen bij het optrekken, inhalen en dergelijke manoeuvres. Want dan komt juist de elektromotor het meest tot zijn recht. Je kunt ook meer op de elektromotor rijden en de verbrandingsmotor bij laten springen. Of wil je liever helemaal elektrisch rijden?
Laden gaat eenvoudig met de kabels met stekker. Laden kan in elke willekeurig stopcontact of in een laadstation. Je hebt laadstations voor thuis en natuurlijk de openbare laadpaal. Laden aan een laadstation of -paal gaat sneller, omdat er met meer vermogen wordt gewerkt. Er is daarom ook een andere kabel met een andere stekker voor nodig, dan voor laden in het stopcontact. Dan zijn er ook nog snellaadpalen, die vooral handig zijn voor een noodzakelijke pitstop onderweg. Na een kwartier tot halfuur laadtijd kun je weer de weg op!
Concurrentie
De Toyota Prius plug-in hybrid heeft concurrentie van andere auto’s met dezelfde techniek. Je vindt dergelijke auto’s in verschillende segmenten en type auto’s, zoals hatchbacks, maar ook SUV’s. Denk aan de Opel Ampera, Volkswagen GTE, Audi A3 e-tron en de Mitsubishi Outlander PHEV.
Prijzen en bijtelling
Je rijdt al in een nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid vanaf € 34.450,-. Daar krijg je veel auto voor! De Prius plug-in hybrid beschikt standaard over veel technologische systemen die bijdragen aan luxe en comfort, maar ook aan veiligheid! Vanwege de lage uitstoot CO2 van 49 gram per kilometer, valt de nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid nog net in de 7% bijtelling (fiscale wet- en regelgeving 2015). Dat is een interessante bijkomstigheid voor de zakelijke rijders die de Prius plug-in hybrid willen leasen!
Wil jij meer weten over de nieuwe Toyota Prius plug-in hybrid en actuele aanbiedingen? Kijk dan op www.toyota.nl!
Bekijk het complete overzicht van alle elektrische auto’s op de Nederlandse wegen!
8 Comments on "Toyota Prius Plug-in Hybrid"
I’m the manager of JustCBD Store brand (justcbdstore.com) and I’m presently seeking to broaden my wholesale side of business. I really hope that someone at targetdomain give me some advice 🙂 I considered that the best way to do this would be to reach out to vape companies and cbd retail stores. I was really hoping if anyone could suggest a trustworthy website where I can buy Vape Shop B2B Data I am presently checking out creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Not sure which one would be the most suitable selection and would appreciate any support on this. Or would it be easier for me to scrape my own leads? Suggestions?
This is the perfect site for anyone who hopes to find out about this topic. You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I personally would want to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a topic which has been written about for a long time. Excellent stuff, just great!
bookmarked!!, I love your website!
I used to be able to find good advice from your blog articles.
You’re so interesting! I do not believe I’ve read through something like that before. So wonderful to find another person with a few unique thoughts on this issue. Seriously.. thanks for starting this up. This web site is something that is needed on the web, someone with a little originality!
I seriously love your website.. Excellent colors & theme. Did you develop this site yourself? Please reply back as I’m wanting to create my own personal blog and would like to find out where you got this from or just what the theme is called. Thanks!
Very good article! We are linking to this great post on our site. Keep up the great writing.
Hi, I do believe this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I’m going to return once again since i have saved as a favorite it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.